Cyklotrek Veľkrop 9.2011

25.9.2011, DLŽKA TRASY 60 KM,  ČAS 3:38, TEPLOTA 23 C ale čerstvo, POČET ÚČASTNÍKOV - 6

Je prvý jesenný víkend, slniečko svieti, aj keď ráno boli 3 stupne nad nulou. Okolo desiatej je už 18 C, ale v chládku je čerstvo, neklamný znak chladnejších jesenných dní. Do cyklotreku nás nastupuje sedem - Lenka s Vasiľom, Bodka, Laďo, Dáša a Sašo. Vydávame sa na Havaj. Dáša je šťastná, lebo Poľanský po prvý krát vvládla na bicykli a nie pešo.  V Makovciach sa Lenka s Dášou rozhodujú, že idú do Veľkropa už tu /odbočka vľavo/, chlapci pokračujú ďalej na Stropkov. Asi 1km za Chotčou odbočujeme vľavo a potom hneď vpravo. Chyba, dostávame sa na starú cestu do varoša. Obrázok Vraciame sa po asi 500 metroch späť a ideme po panelovej ceste popri družstvu smerom na smetisko. Prašná spevnená cesta vedie popri smetisku na kopec. Dostávame trocha zabrať, ale stojí to za to. Na vrchu prichádzame na križovatku štyroch ciest, je tu odbočka vľavo do Chotči, vpravo do Stropkova a rovno do Brezničky, kam aj smerujeme. Len trochu odpočívame a kochame sa pohľadmi na okolie. Zjazd je o niečo krkolomnejší, ale za krátko schádzame do Brezničky, tu na hlavnej ideme vľavo do Veľkropa. Asi po piatich km prichádzame do Veľkropa, pekne upravenej a čistej obce. Vieme už, kde nájdeme naše dve cyklistky, takže ideme rovno do dvora domu, z ktorého pochádza naša kolegyňa Renáta. Ideme teda na návštevu Renatinej mamy, privíta nás jej sestra Marcela a brat Marián s manželkou.Obrázok Marián nás hneď sprevádza na prehliadke cintorína z prvej svetovej vojny, najväčšieho v strednej Európe. Je tu pochovaných cez 10000 vojakov z blízkeho i vzdialenejšieho okolia. Cintorín sa rekonštruuje, robia sa tu kamenné chodníky, vykladajú sa hroby, robia to dobrovoľníci z Humenného z klubu vojenskej histórie Beskydy. www.kvhbeskydy.sk/index.php/2011/07/20/zacala-obnova-najvacsieho-vojnoveho-cintorina-z-prvej-svetovej-vojny/ Po obhliadke okolia a podrobných  informáciach a čriepka z histórie okolia od Mariana ideme na hostinu, lebo Marcela by nám to neodpustila. Bodka sa nám medzitým vytratil, potrebuje zjavne viac bicyklovaľ, 16000km v tomto roku sa mu máli. My, na rozdiel od Peťa, sme mali riadny kermeš. Ďakujem ti Marcela za také pohostenie, aj tvojej mame, že sme sa tu mohli zastaviť.  Ešte s dievčatami prechádzame dedinu dole a späť, krátka zastávka pri krčma - tri minúty ticha a vraciame sa domov. Ostrým stúpaním sa dostávame na vrch, ešte trocha zjazdu a prichádzame do Makoviec. Šľapeme 17-kou do Havaja a Malej Poľany, ale aj za ňu. Rýchlosť razantne klesá až pri stúpaní na Poľanský. Samozrejme hore sa čakáme, trocha oddychu a potom už len zjazd do Rokytoviec a Krásneho Brodu. Do ML prichádzame okolo štvrtej poobede, ideme rovno na jedno rezané, trocha oddychu na slniečku okolo piatej či pol šiestej sa rozchádzame. Cyklotrek bol zaujímavý, počasie nám prialo, treba ešte využiť pekné dni, ktoré nám sú ponúkané.