CYKLOTREK ZUBEŇSKO 23.6.2013

DLŽKA : 59 KM

ÚČASTNICI : LAĎO, ĽUBO, SEŇOR

ČAS :   4 HOD.

Na cyklotúru od „Andrija“ nastupujem sám, lebo niektorí sa ospravedlnili kvôli iným povinnostiam. Počasie je ideálne pre cyklistiku, je cca 23 stupňov a mierne oblačno, tzv. pod mrakom. Vo Vydrani sa ku mne pridáva Ľubo a prvýkrát aj Seňor, ktorému som bicykel zabezpečil už pred rokom. Až taraz sa ale odhodlal ísť. Ideme p1250882.jpgdo Paloty, kde odbočujeme vpravo k tunelu. Cesta je dosť rozbitá, hlavne v jej hornej časti. Idem pozrieť aj do smrekového lesa na huby, ale nič som nenašiel. Pod tunelom dopĺňam vodu z prameňa. Pred portálom tunela si robíme skupinové foto, jeden záber aj z tunela a už sme na druhej strane. Ešte asi 200-300 m a prechádzame hranicu úmoria (pomoria) a to Baltského a Čierneho mora. Až teraz sme si všimli, že po dažďoch tu tečú pramene k tunelu a tu sa niekde strácajú a asi 200-300m od portálu na poľskej starne tečie už potok na sever. Takže tu sme práve prekročili hranicu povodia Bodrogu a Hornádu na jednej strane a Oslawy a Sanu na strane druhej. Zastavujeme sa na železničnejp1250892.jpg stanici (tiež spoločné foto), stanica funguje len v režime zachovania budovy, keďže aj tu je železničná doprava pozastavená. Odtiaľ mierime k cintorínu Starého Lupkowa, ktorý bol po vojne vysídlený. Na tomto pietnom mieste si opäť uvedomujeme tragédiu vysídlenia Lemkov počas akcie Wisla. Po cintoríne navštevujeme „Koniec swiata“ - ide o chatu tzv. na konci sveta, chata je bez elektriny, proste in natura. Rozprávame sa aj s domácim chatárom o jeho pôsobení, okolitej prírode a pod. Pri chate navrhuje Ľubo návštevu Zagrody v Smolníku. Prechádzame teda ďalej poľnou cestou na východ smerom k Smolníku, po asi kilometri cez veľké mláky prichádzame na asfaltovú cestu zvanú „požarna droga“, ktorá nás vedie popri potoku. V ňom si pri moste umývame zablatené bicykle. Prichádzame na rázcestie, kde sme odbočilip1250972.jpg vpravo, čo nám predĺžilo trasu o niekoľko km. Ak by sme odbočili cez most vľavo, boli by sme v Smolníku po troch-štyroch kilometroch. V miestach rázcestia bola tiež vysídlená obec Zubeňko. Viac info  o  danej obci získate na nete tu: www.bieszczady.net.pl/zubensko.php a www.komancza.pl/lato/mainm.php. Prechádzame pekným stúpaním lesom – krásnou prírodou. Po pravej strane míňame dve bobrie hrádze s jazierkami. Cesta pre cyklistov je ideálna, krásna kyslíková cesta. Na vrchole stretávame pani pracujúcu v lese. Tá mi vysvetlila, kam sa cestou dostaneme, bol som spokojný, že sa dostaneme opäť na hlavnú cestu. Posledné dva km cesty boli panelové. Na hlavnú cestu sme vyšli pred Woľou Michovou, odbočili sme teda vľavo a po asi 2,5 km prichádzame na križovatku na Smolník, viac tu : www.komancza.pl/lato/mainm.php . Ideme rovno do Zagrody, Seňor medzitým ide pozrieť svojho známeho. Tu si dávame malý a veľký „jontový“ nápoj Žubr. Len čo sme dojedli (asi pol hodiny) prichádza Seňor s kamarátom Henekom na aute. Trocha sa rozprávame a ideme do Heneka kúpiť syr. Henek má plný dvor techniky, je to riadny gazda. Dáva nám ochutnávať syr obyčajný aj udený, na predaj má však len udený. Kupujeme si s Ľubom po asi 250g, rozlúčime sa a odchádzame cez Smolnik na Lupkow a p1260013.jpgOslawicu do Radoszyc. Aj tu ideme k drevenej cerkvi a na cintorín, aby sme „preskúmali“ korene Ľubovho deda, ktorý odtiaľ pochádzal. Prechádzame dedinu a dostávame sa na hlavnú cestu vedúcu na hraničný prechod. Hore na hranicu makáme o sto-šesť, krátky oddych na odpočivadle Laboreckého priesmyku, teplé tričko s dlhým rukávom na seba o poďho na zjazd do Paloty a ML. Pri zjazde dosahujem rýchlosť 65km/hod. , z Paloty to je už pohodovka. Chlapci ostávajú vo Vydrani a ja sa ešte ponáhľam domov, lebo mám ešte večer povinnosti. Prešli a zmapovali sme dnes nový kus cesty okolo Zubeňka, hoci sme trasu predĺžili, stálo to za to.Vrelo doporučujem.