CYKLOTOUR 2015 LUTOWISKA-USTRZYKI DOLNE, 4.deň

TRASA 4. deň :  USTRZYKI DOLNE - BRZEGI DOLNE - LODYNA - SEREDNICA - ROPIENKA - WOJTKOWKA - JURECZKOWA - KROSCIENKO - USTRZYKI DOLNE- 54 km,

ÚČASTNÍCI :  LAĎO, EDO, ĎOĎO, VASIĽ, RADO A SEŇOR

ČAS :   5 HOD. -  pohodové tempo asfaltovou cestou

Štvrtý deň je plánovaný s dodávkou. Ešte večer sme poskladali bicykle do dodávky, aby sme ráno mali viac času na presun. Okolo pol desiatej odchádzame autom do Ustrzyk Dolnych, zaparkovali sme na pri športovej hale a odtiaľ vyrážame na východ – Brzegy Dolne. V nich odbočujeme vľavo Lodynu. Keď sme prišli k drevenej cerkvi Archaniela Michala z roku 1862, prišla nám otvoriť miestna pani, bývajúca hneď vedľa. Trochu nám porozprávala o histórii obce a chrámu, ktorý v súčasnosti, ako aj väčšina iných drevených cerkvi je rímskokatolíckym. Vraciame sa späť na križovatku, odkiaľ ideme na Leszczowate a Brelikow do Waňkowej a Ropienky. V Leszczovatom vľavo vidieť jasne žltú drevenú cerkev, ideme k nej. Je otvorená, lebo sa v nej upratuje, asi sa tu pripravuje nejaká slávnostná omša. Celú cestu z Lodyny do Waňkovej  míňame okolo cesty ropné ťažobné čerpadlá, ako aj rôzne asi prečerpávacie stanice či ďalšie objekty ťažobnej ropnej spoločnosti.  Vo Waňkowej odbočujem vpravo na Ropienku. Ale ešte vľavo ideme pozrieť drevenú gr.kat.  cerkev z roku 1726, ktorá bola prenesená z Ropienky v roku 1985. V Ropienke na nachádza prírodné ekomúzeum „V krajine ropy“. Ropa sa tu ťažila na niekoľkých miestach, kde sú  aj teraz ťažobné zariadenia. Ťažba začala v roku 1864 a trvá dodnes. Vľavo od cesty je už dnes nepoužívaný drevený kostol z roku 1893.  My ale meníme našu plánovanú trasu a ideme ďalej po hlavnej ceste veľkým stúpaním nad obec, aby sme prešli sedlo a dostali sa cez Wojtkowku na hlavné cestu na Krošcienko. V Jureczkowej, ktorá je už na spomínanej ceste je tiež drevený kostol, k nemu ale treba na odstavnej ploche odbočiť vpravo cez lávku. Aj preto to niektorí prehľadli. Cestou ďalej míňame skupinku cyklistov, ktorí idú na sever. V Liskowatom nachádzame ďalšiu drevenú gr.kat. cerkev Narodenia najsvätejšej Panny Márie z 1832 roku. Je vo veľmi zlom stave, preto na nej prebieha rozsiahla rekonštrukcia.  V Krošcienku nie je žiadna reštaurácia, preto ideme rovno do Ustrzykov Dolnych. Ja s Edom sa ale ešte vrátime späť, lebo na ľavej strane za riečkou na kopci sa nachádza drevený kostol. Aj ten si vyfotíme, ešte Edo kupuje vodu v obchode pri ceste na križovatke a už uháňame za ostatnými. V Ustrzykoch Dolnych  nás trochu otravujú „obchodníčky“ z Ukrajiny, partiu nachádzame v štýlovej reštike neďaleko trhoviska. Po dobrom obede balíme bicykle opäť do auta a odchádzame do Lutowisk. Keďže sme prišli niečo po šiestej, ideme sa ešte člnkovať na Andrzejove jazierko, Seňor s Edom skúšajú chytiť nejakú rybu, ale nedarí sa. Dnes už negrilujeme, len si posedíme pod prístreškom pri pivku a rozoberáme našu dnešnú trasu. Zároveň sa čiastočne balíme, lebo pred nami je posledná noc a zajtra odchádzame ráno.