CYKLOTOUR 2017 ÚDOLÍM SANU 29.8.-3.9.2017

TRASA  :  Údolím Sanu

ÚČASTNÍCI : EDO, LAĎO, RADO, VASIĽ ĎOĎO, SEŇOR A PEŤO

ČAS :   5 dní okolo rieky San s ubytovaním v Birczi  -  pohodové tempo, asfaltová cesta, lesná asfaltka, poľná cesta,

Tohtoročnú Cytlotour 2017 sme si naplánovali na posledný augustový týždeň, keďže v ňom boli dva štátne sviatky a to v utorok a piatok. Vyrážame teda v utorok 29.8., po ôsmej hodine nakládame bicykle do dodávky s tým, že Edo ide sám so svojím autom /a bicyklom/ lebo sa potrebuje vrátiť už v sobotu a Rado ide na img_0009.jpgsvojom skútri, lebo sa potrebuje tiež vrátiť skôr.  V dodávke teda putujeme piati s Edom a Radom v závese. V Komanczi si zamieňame eurička za poľské zloté, aby bolo čím platiť, zároveň hneď dávame do banku po 100 PNL. Keďže ideme najkratšou cestou, zastavujeme sa na prvotný nákup v Bedronke v Lesku. Po nákupe hlavne potravín na prvé dni zastavujeme sa ešte pri zrúcanine hradu - zámku Sobieň, ktorý leží vľavo od cesty nad riekou San. Je z neho pekný výhľad ako na rieku. tak na široké okolie na juh od zrúcaniny.  Cestou od hradu nám už volá Rado, že je v Birczi a kedy prídeme. My sa ešte cestou zastavujeme na jednu vyhliadku, kedy prekonávame Slonne gory. Odtiaľto z vyhliadky je krásna južná panoráma až na naše hraničné Beskydy.  Do Birczy prichádzame okolo 12-tej hodiny. Medzi tým Rado skúšal zohnať ubytovanie, aj bolo voľné, ale veľmi sa mu nepáčilo. Telefonicky zisťujem ďalšie možnosti. K jedným sa aj ideme pozrieť, ale mali len 4 miesta. Nakoniec hľadáme noclegy blízko centra a aj sa nám podarilo. Pani Helena však mala objednávku pre štyroch cyklistov na tri noci. Nám sa ju ale podarilo prehovoriť, že my sme siedmi a potrebujeme nocľah na 5 nocí, s čím sa ona dala celkom ľahko prehovoriť. Ako správni obchodníci sme dohodli aj lepšiu cenu z 50 na 45 PNL s tým, že dvaja zaplatia img_0066.jpglen na 4 noci. Tým hlavným vyjednávačom bol tentokrát Peťo. Po potvrdenom obchode a vyplatení nocľažného sme si rozdelili izby, boli sme vo dvojkách, dve izby dole - ja s Vasiľom, Edo s Peťom a dve izby na podkroví - Seňor s Radom a Ďoďo sám. Po vybalení batožiny som menil Seňorovi osku na zadnom kolese, po počiatočných peripetiách sa to nakoniec podarilo, aj keď to nebolo stopercentné. Poobede sme sa ešte vydali na krátku cyklotúru okolo Bircze - jej južnú časť. Trasa je tu : https://www.bikemap.net/sk/route/3961104-bircza-juzny-okruh/

Veľká časť cyklotúry bola asfaltovou cestou, najprv rušnou cestou na Sanok, ale v Leszczawe Dolnej sme odbočili vľavo, už to bola cesta bez aut. Za Leszczawou Gornou sme to strihli turistickým chodníkom cez les po červenej značke, na začiatku sme trocha poblúdili, ale potom sme značku našli a pokračovali po červenej ďalej. Tu som chytil prvý defekt v lese a aj Peťovi sa podaril pekný pád z ktorého mu Seňor pomáhal. Aj Vasiľovi sa "podaril" pád s ľahkým a rýchlym kotúľom ešte na asfalte. Nakoniec sme to prežili bez ujmy a lesným porastom a zvážnicou sme sa dostali na krásnu úzku asfaltku, ktorou sme sa vrátili k nášmu nocľahu, ktorý pre tentokrát budem volať domovom. Prvý deň sme prešli 22km a nastúpali sme 250m. Keďže pri dome je pekný prístrešok s krbom, využívame ho hneď v prvý večer na dobrú grilovačku aj s posedením pri dobrom zlatom bažante. Grilovačku nám teraz pripravil Seňor aj so zeleninou "ze sví zahrádky". FOTO TU 1. deň : https://photos.app.goo.gl/4QgDtZLOatGY8Mdq2

Druhý deň je naplánovaná trasa a okruh už k rieke San, ktorá je od nás vzdialená cca 25 km. Ráno si v kuchyni dávame raňajky s čertvým pečivom, ktoré som bol kúpiť s Vasiľom, keďže my sa nepísane staráme o dobré raňajky. Pripravíme sa na trasu a vyrážame okolo deviatej na dnešnú cyklotúru. Počasie je veľmi príjemné a aj slnko sa pekne ukazuje. Ideme najprv po hlavnej ceste na Sanok a v Starej Birczi odbočujeme na Dynov. V obci Lipa sa zastavujem pri drevenej gr. kat. cerkvi sv. Paraskewy a aj pri kostole. Odtiaľ začína stúpanie cca 5-7 km, prichádzame ku odbočke do Borownice, kadiaľ vedie cesta do Ulucza, kde sa nachádza jedna  z najstarších drevených cerkvi  v Poľsku. Cerkev Nanebovstúpenia je z r. 1659. Predtým ešte stojíme pri kostole v Borownici aj pri pamätníku padlým v bojoch s UPA čomu bola venovaná aj veľká informačná tabuľa pred kostolom s fotografiami a popisom tragédii.  Po prehliadke drevenej cerkvi, ktorá sa nachádza asi 15 min. pešo v lese na kopci ideme k rieke San ale hlavne k lávke cez rieku. Tu je vidieť už z ďaleka. Po prejdení lávky prechádzame popri Sane po jeho ľavej strane po prúde. V obci Temeszow zastavujeme na pivko v bare pod orechom, miestni nás naň vopred upozornili. Zakrátko ako odbočujeme vpravo k miestu kde je riečna kompa prichádzame k reštaurácii, kde si dávame obed. Každý si vyberá poďľa vlastného výberu. Najmenej je spokojný Peter, lebo mu rezeň akosi "nevonia". Ja s Vasiľom a Edom si dávame po 25 miešaných pirohov. Máme ich už po krk a preto Vasiľ dáva zbytok zabaliť, asi sme si nemali dávať boršč. Rado s Ďoďom pochodili s rybami asi najlepšie. Po výdatnom obede prichádzame ku kompe, ktorou sa dostávame na pravý breh Sanu. Časť cesty po dobrom asfalte je štrková, ale len pár kilometrov. Za Wolodžou prichádzame ku opustenému neogotickému kostolu z r. 1905. Samozrejme že si ho ideme prezrieť, keďže je otvorený. Je vybrakovaný. ale napriek tomu zaujímavý, aj zvonica pred kostolom. Na križovatke v Gdyczyne ideme ešte pozrieť lávku cez San a potom už mierime domov. Od križovatky nás čaká 8 km stúpania a potom až do Starej Birczi klesanie, pohodová cesta. Večer opäť pripravujeme grilovanie, ktoré teraz pripravil Ďoďo a potom Seňor s Peťom. Dnešná trasa tu : https://www.bikemap.net/sk/route/3961097-bircza-san1/

FOTO TU 2. deň

:https://photos.app.goo.gl/fgBSPH5ExW2KRtNj2

Na tretí deň sa vydávame k údoliu Sanu iným smerom. Z Bircze sa vydávame na východ cez Korzienec tesne pod serpentíny. Tu odbočujeme vľavo na vedľajšiu cestu  čiastočne lesom a riadnym stúpaním sa dostávame na vrchol k Lazom, náhornou cestou a klesaním sa dostávame do Huty Bruszka, a potom dole do Bruszky. Odtiaľ po hlavnej ceste smerujeme vpravo k Sanu, potom odbočujeme vľavo proti prúdu cez Iskaň, až prichádzame k mostu cez San, ktorým sa dostávame do Dubiecka. Zastavujeme sa tu na pivko a iné nápoje, aby sme potom navštívili zámok v Dubiecku. img_0609.jpgCesta tu je už veľmi rušná, preto veľmi radi po krátkej ceste odbočujeme do parku k zámku. Keďže sú tu značky o zákaze bicyklovania, ideme k zámku len popri bicykloch. Prostredie je tu krásne upravené ako park, tak okolie zámku, kde je vonku reštaurácia. Robíme si pár fotiek a po krátkom oddychu opúšťame prostredie zámku a vydávame sa vľavo k Sanu. Peknou asfaltkou prichádzame k brehom Sanu, aby sme sa v Slonnom oddávali rekreácii pri vode aj s kúpaním, keďže počasie je výborné na takéto užívanie. Prúd je tu  akurát na kúpanie, hoci vo vode sa len váľame, lebo jej hĺbka je trochu nad kolena. Ale osvieženie je to veľmi príjemné, voda je celkom teplá. Na brehu Sanu strávime asi hodinku. Ešte sa vydávame k lávke, ktorá je proti prúdu asi po 500 metroch. Prechádzame lávkou na druhú stranu, aby sme hneď za ňou vystúpali hore k rekreačnému stredisku - chatovej osade. Tu si dávame čapované vonku pod slnečníkom. Tou istou lávkou sa opäť vraciame do Slonneho a cestou popri rieke po prúde sa dostávame do Wybreža. Tu je cez San ako kompa tak lávka. My prechádzame na druhý breh lávkou. Asfaltkou a a šotolinovou cestou sa opäť dostávame k mostu, ktorým sme išli do Dubiecka. My sa ale vraciame cez Iskaň Do Bruszky. Tu Edo s Ďoďom idú domov cestou, ktorou sme prišli cez Hutu Bruszka, teda stúpaním k Lazom a potom do Birczi. My piati ideme domov po hlavnej ceste cez Sufczynu a Nowu Wies, kde cesta vedie hore-dole popri riečke Stupnica, ktorá je prítokom Sanu, teda ideme stále hode do Birczi ale je to len mierne stúpanie. Po príchode do Birczi končíme pri pizzerii Margeritta, tu pri pivku čakáme na našu dvojicu, ktorá prichádza, len čo sme dostali prvé čapované. Večer sme sa rozhodli ísť večerať do pizzerie a stálo to za to. Asi najlepšia bola moja polievka, ktorú sme si hneď objednali dopredu na ďalší deň. Polievku fasolka po Bretonsku vrelo doporučujem. Dnes sme prešli 60 km a nastúpali sme 470m, dnešná trasa tu : https://www.bikemap.net/sk/route/3961123-bircza-san-3/#/z11/49.7473342,22.5782776/terrain

FOTO TU 3.deň

Ráno na štvrtý deň v piatok 1.9. po výdatných raňajkách pripravujeme bicykle do dodávky, aby sme vyrazili prejsť časť údolia Sanu od Siedlisk  respektíve od križovatky v Gdyczyne po Slonne. Dodávkou teda prichádzame do Siedlisk k obchodu pri drevenom kostole. Odtiaľ už na bicykloch po prúde  cez Siedliska nad Sanom až k mostu cez San. Tu čakáme na semafore, aby sme sa dostali do Dynowa. Tu je už veľmi rušná cesta. Prichádzame do Dynowa mesta, ktoré má krásne námestie s fontánou. Tu si dávame krátky odpočinok aj s točenou zmrzlinou. V obchode kupujem prvú mapu oblasti okolo Sanu - Pohorie Przemyskie , keďže v Birczy v turistickom informačnom stredisku mi ponúkli len malú mapku od Biczy po Przemyšl. Asi po pol hodinke a možno trochu viac sa vydávame hlavnou cestou na sever a potom na hlavnej križovatke vpravo na východ. Cez Bachorz  prichádzame do Bachorzca. Tu odbočujeme vľavo, aby sme sa dostali do Slonneho, kde sme sa včera kúpali.  Prechádzame príjemnou asfaltkou, aby sme sa dostali až k rieke. Je tu kompa, ale my sa stáčame popri prúde k Slonnemu. Asi po 500 metroch poľná cesta končí a my sa dostávame na súkromný pozemok, kde sa nachádza príves a chatka. Asi 500m pred kompou bola odbočka cyklotrasy, ale my sme na to nedbali, preto sa teraz nachádzame na súkromnom pozemku, ale čo už. Prichádzame k pánovi, ktorý oddychuje pri chatke s prosbou, či môžme prejsť jeho pozemkom na cestu, Bol veľmi ochotný aj nás vyprevadil a otvoril bránu s poznámkou, že sme mali odbočiť skôr, aby sme sa držali cyklotrasy. Tu sa dostávame na poľno-lesnú cestu, až prichádzame do Slonneho, Opäť prechádzame lávkou na druhú stranu rieky, kde si oddychujeme pri sedení pri vode. Niečo si zajeme a vydávame sa asfaltkou vpravo. Cesta začína riadnym, ale riadnym stúpaním najprv popri lesíku a potom cez pole až na vrchol na križovatku. Tu si dávame zaslúžený oddych. Edo s Ďoďom si vydobyli prvenstvo v zdolávaní vrcholov. Odtiaľ sa spúšťame riadnym klesaním dole. Závratnou rýchlosťou len len som sa minul s osobným autom, ktoré sa vyrútilo zo zákruty. Cestou sa dostávame ku kompe z druhej strany. Opäť neideme na ňu, ale šotolinovou cestou a potom zasa veľmi peknou asfaltkou prichádzame do dediny Pawlokoma. img_0239.jpgZatiaľ čo chlapci hľadajú nejaké posedenie s pivkom, ja idem do parku kde je pamätník. Odchádzame vľavo k odchodu na kopčeku, vzadu je prístrešok kde si sadáme aj s fľašovým. Pridávajú sa k nám dvaja miestni, hlavne Lešek sa pridáva aj s fľašou alkoholu, aby nás pohostil. Po spoločnej fotke opúšťame toto celkom príjemné posedenie a cez Bartkowku prichádzame k mostu, ktorým sme už raz prechádzali. Teraz neideme do Dynowa, ale odbočujeme vľavo po hlavnej ceste proti prúdu rieky. Prechádzame Nozdrzec, kde je odbočka ku kompe, my však pokračujeme ďalej a po pár kilometroch odbočujeme k rieke na lávku. Keďže je pekne teplo, hľadáme miesto na kúpanie. Z lávky vidíme miesto po prúde rieky asi 300-400m. Ideme preto po ľavej strane rieky k vyhliadnutému miestu. Schádzame k vode a ideme sa kúpať. Voda je úžasná, tu sa už dá zaplávať, lebo jej hĺbka je okolo metra a viac. Plávanie je trošku namáhavé, keďže prúd nieje slabý. Oddychujeme a "čľupkame sa " asi hodinku, odchádzame okolo slnečnicového poľa na lávku, aby sme sa ňou dostali na druhú stranu a odtiaľ už k autu do Siedlisk. Balíme bicykle a odchádzame domov, aby sme opäť išli na večeru do Margeritty, kde sme mali objednanú fasolku po Bretonsku. Večera bola opäť úžasná, po večeri ešte ideme navštíviť krčmu Forest, kde po dvoch pivkach odchádzame, lebo neskoro večer už nečapujú. V Birczy sú bočné uličky, ale aj hlavná cesta kade ideme ponorené v tme, len rynok - námestie sú osvetlené. Dnes sme prešli 52km a nastúpali sme 350m, trasa je tu : https://www.bikemap.net/sk/route/3961137-bircza-san-4/

FOTO TU 4. deň

Máme tu piaty deň, sobota. Počasie dnes nevyzerá najideálnejšie. Ráno Rado odchádza na skútri domov kvôli rodinným povinnostiam. Vyberáme jeho bicykel z dodávky a nakladáme Edov. Z dôvodu zmeny počasia meníme aj plán trasy a teda aj dnes ideme dodávkou. Skúsime pre zmenu mestský okruh v Premyšli. Po odchode Rada okolo pol deviatej ideme pozrieť cestou do Premyšla ešte zámok v Birczi, ktorá sa práve rekonštruuje.  Do Premyšla vzdialeného z Bircze okolo 30 km prichádzame okolo desiatej, parkujeme na parkovisku pri lanovke. Po vybalení bicyklov zisťujem, že mám defekt resp. porušený ventil v mieste pripojenia na dušu, takže nedá sa to opraviť. Náhradná duša je neopravená, tak mi dušu dáva Ďoďo, ešte je potrebné zväčšiť otvor na rafiku, aby som mohol nasadiť novú dušu. Po počiatočnom zdržaní vyrážame konečne do mesta. Prvá naša zastávka je pri lávke cez San, kde sa nachádza aj podzemný bunker, pri ktorom vonku opravujú vstupne priestory. Dvoch chlapov, ktorí tu robia sa pýtam, či si môžme pozrieť vnútro bunkra. Samozrejme nám to povoľujú a idú do vnútra s nami. Bunker je vzorne upravený a pripravený na prehliadku, sú tu autentické veci z 2. svetovej vojny ako zbrane, tak vybavenie bunkra a rôzne iné materiály. Prehliadka bunkra stojí za to, vrelo doporučujem.  Chlapik z bunkra mi ešte dáva časopis s mapou mesta, aby sme sa vedeli kade pohybovať.  Prechádzame peknou širokou lávkou na druhú stranu mesta. Prichádzame na cyklochodník a ním postupujeme po ľavej strane Sanu v smere toku, dostávame sa k veľkému diaľničnému mostu, vlastne popod neho a pokračujeme ďalej až k a popri hlavnej ceste, ktorá smeruje na východ, ale nie na Ukrajinu, lebo ide po ľavej strane toku.  Po pár km, keď cyklochodník končí, vraciame sa po ňom späť do mesta až k cestnému mostu ktorým sa  dostávame na druhú stranu Sanu, aby sme sa dostali do historického centra. Za mostom prichádzame k benzinke, kde robíme povinnú prestávku, lebo Peťo opravuje defekt. Odtiaľ ideme cez trhovisko-bazar Polonia, škode že sme s bicyklami, nemôžeme si vychutnať trhovo-obchodnú atmosféru. Trhovisko je tu veľké ale s bicyklami je nemožné sa pohybovať pomedzi zákazníkov a stánky. Preto odchádzame z img_0462.jpgtrhoviska a prichádzame po rôznych uličkách priamo do centra na námestie-rynok. Tu sú nejaké "trhy", ide však o akciu ukončenia prázdnin, akciu miestneho rádia. Je tu pripravené veľké pódium, kde sa pripravuje koncert, ale aj stánky so suvenírmi. Na prechádzke je tu aj vojak od Švejka aby sa s ním mohli domáci, ale aj turisti odfotiť.  V informačnom turistickom stánku rozprávam s chlapíkom na druhej strane pultu, ktorí na Medzilaborce reaguje jednoznačne, že pozná múzeum Andyho Warhola, čo ma veľmi potešilo. Zobral som si niekoľko propagačných a informačných materiálov. Odchádzame pozrieť niekoľko kostolov až sa dostávame  k zámku na kopci nad centrom mesta. Tu sme sa dostali aj na dve veže, odkiaľ bol nádherný výhľad na centrum ale aj celé mesto a diaľničný most v pozadí.  Keď sme sa vrátili na námestie, našli sme ako informačné centrum, tak štýlovú kaviareň, kde si dávame pivko, kávu aj nealko. Cestou späť sme si ešte dali mega zapiekanky, aby sme aj niečo konečne zjedli. Po ceste sa vydávame späť k bunkru, aby sme sa dostali popod lávku na cyklochodník, ním sa dostávame proti toku Sanu až k hrádzi a odtiaľ späť k parkovisku, kde balíme bicykle. Cestou späť sa zastavujeme v Krasiczyne, kde je úžasný zámok. Pri prehliadke jeho okolia stretávame aj nevestu a ženícha, ktorí majú na zámku svadbu a v parku pri zámku si robia svadobné fotky. My obdivujeme ako okolie zámku, tak zámok samotný, podarilo sa nám dostať aj na jeho nádvorie. všetko stojí za jeho návštevu. Ako Premyšl tak aj zámok v Krasiczyne vrelo doporučujem. Do Bircze prichádzame v podvečer. Edo sa hneď balí, lebo večer odchádza svojím autom domov. My štyria zatiaľ ideme do Margeritty na večeru, Edo prichádza za nami, aby ešte tiež stihol niečo zjesť. Keďže na zajtra je predpoveď počasia nepriaznivá, zhodnocujeme čiastočne celú Cyklotour 2017 - Okolo Sanu už dnes večer. Dnes sme prešli mestským okruhom 17 km, no nič moc čo sa týka dĺžky, ale čo sa týka zážitkov dnešný deň bol suprový. Mesto Premyšl je úžasné, má veľa pamätihodností, kostolov, múzeí, veľa pevností z obdobia poslednej vojny- Molotovova línia,  ale aj opevnenia z prvej svetovej vojny. Určite sa v budúcnosti do tohto kraja ešte vrátime. Bude to putovanie po strednom toku rieky San. V nedeľu po raňajkách a rozlúčke s pani Helenou Wilguckou sa vraciame späť na Slovensko. S ubytovaním a prostredím okolo sme boli veľmi spokojní a aj toto vrelo doporučujeme.  Tešíme sa už na siedmu cyklotour na budúci rok.

5.deň