CYKLOTOUR 2020 LEMKOVSKO-RUSINSKÝM POMEDZÍM 26.8.2020

TRASA  :  MEDVEDIE-KRAJNA PORUBKA-HRANICA-BARWINEK-ZYNDRANOWA-TYLAWA-TRZCIANA-PUSTOVŇA sv. JANA Z DUKLY-BARWINEK-N.KOMARNIK-KR.BYSTRA-MEDVEDIE-46 km

ÚČASTNÍCI : ĎOĎO, RADO, SEŇOR, PUKI, PEŤO a LAĎO

ČAS : 5 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová, lesná cesta, hranica

Naša CYKOTOUR 2020 s názvom Lemkovsko-Rusinským pomedzím v dňoch 26.8.-30.8. bola poznačená ojedinelou vírusovou pandémiou Covid 19. Z dôvodu korona vírusu sme v tomto ročníku zvolili ubytovanie na Slovensku a teda prvé dve noci na penzióne Medveď v obci Medvedie vo Svidníckom okrese a ďalšie dve noci v penzióne v Gaboltove v Bardejovskom okrese. Takto boli plánované aj trasy, aby sme hranicu prekračovali denne dvakrát. V stredu 26.8. ráno nakladáme bicykle na prívesný vozík, batožinu do Fordu Galaxi a ešte nákup z Tesca na prvých pár dni. V šestici Ďoďo, Rado, Laďo, Seňor, Peťo a Puki odchádzame do Medvedieho. Prví traja majú pred sobou už deviaty ročník. Po príchode do penziónu Medveď, vybaľujeme batožinu a pripravujeme sa na prvú trasu. Tá vedie cez Krajnú Porubku po zelenej na hranicu do Porubského sedla, vľavo po červenej asi 100m a potom vpravo po modrej schádzame lesom na lesnú asfaltku, ktorá nás vedie do Barvinku. Asi 200m po hlavnej na Krosno, potom odbočujeme vpravo po cyklotrase do Zyndranovej, kde sa zastavíme v Lemkovskom skanzene. Ďalej cestou do Tylawy a hlavnou cestou, plnou kamiónov do Trzciany. Tu odbočujeme vľavo k Pustovni sv. Jána z Dukly. Tri roky tu v pustovni žil sv. Ján z Dukli v 15. storočí, prvá kaplnka tu bola postavená v r. 1769, a v rokoch 1906-1908 bol postavený súčasný kostol-kaplnka. Pre nás to bolo stúpanie po dobrej asfaltke mimo rušnej premávky do výšky cca 510m n.m. Po návrate na hlavnú cestu celú plánovanú trasu korigujeme kvôli vetru od juhu a hlavne kvôli rušnej premávke. Pri návrate sa zastavíme v reštike pri ceste v Tylawe. Dávame si tu obed a pivko. Ešte že sa dá platiť kartou, zatiahne to Puki, hoci pokladníkom tentoraz je Ďoďo. Stúpanie proti vetru v rušnej premávke je náročné, preto krátky odpočinok hneď za hranicou. Pri zjazde odbočíme v Nižnom Komárniku vpravo a lesnou asfaltkou sa dostávame do Krajnej Bystrej, kde sa nám podarí nájsť pamätník Vasiľovi Biľakovi, známom to podporovateľovi Svidníckeho okresu a „našich“ vôbec. Odtiaľ nás červená značená cyklotrasa Karpatskej cyklistickej cesty vedie do Medvedieho. Tu sa ešte zastavíme pri drevenej pravoslávnej cerkvi. Odpočívame pod prístreškom pri ceste, keď k nám prišiel pán a pozval nás na prehliadku druhej najmladšej cerkvi. Otec Marián Derco nám urobil peknú prehliadku cerkvi z r. 1943 aj s výkladom bojov druhej svetovej vojny v okolí. Rovnako sme dostali informácie o zachovaní cerkvi v pohnutých časoch socializmu. Bola to pekná bodka za prvou cezhraničnou cyklotrasou aj s duchovnou vložkou. Srdečná vďaka patrí otcovi Mariánovi. A dostali sme aj pekné magnetky. Ďakujeme. Po príchode ešte Rado pomáha so žiarovkou vedúcej prevádzkárke, my ostatní ho podporujeme heslom : „Jeden robí jak še patrí, ostatní patria jak še robí.“ Večer pri pivku sa riadne rozpršalo, preto korigujeme aj ďalší deň. Nepôjdeme cez hranicu, lebo terén bude asi trocha rozmočený. Pôjdeme na trasu po našej strane, ktorú pripravil Ďoďo.