CYKLOTOUR 2020 LEMKOVSKO-RUSINSKÝM POMEDZÍM 29.8.2020

TRASA  :  GABOLTOV-KUROVSKÉ SEDLO-TYLICZ-N.MOCHNACZKA-N.CZYRNA-ŠNIETNICA-CZARNA-ŠNIETNICA-BANICA-IZBY-HRANICA-FRIČKA-GABOLTOV-59 km

ÚČASTNÍCI : ĎOĎO, RADO, SEŇOR, PUKI, PEŤO, EDO a LAĎO

ČAS : 7 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová, lesná cesta,

Máme pred sebou štvrtý deň, po deviatej prišiel aj Edo, sme po raňajkách a balíme sa na cyklotúru. Domáci František nám popisuje trasu na Kurovské sedlo, okolo kaplnky zjavenia Panny Márie v roku 1925 a ide nás aj trocha vyprevadiť, aby sme vedeli cestu ďalej. Kaplnka je vpravo od cesty pri lesíku, robíme pár fotiek a stúpame ďalej poľnou cestou na vrchol kopca. Za ním sa spúšťame na asfaltový cyklochodník, vedúci od Sveržova na hlavnú cestu za Kurovom. Tu nás čaká krásne 19%-né stúpanie na Kurovské sedlo – hranica s Poľskom. Pri prístrešku sa čakáme a schádzame do Muszynky, kde je prvá zastávka pri drevenom kostole. V Tyliczi máme druhú zastávku tiež pri drevenom kostole, ten je otvorený, takže robíme aj jeho prehliadku. V dedine sa pokrútime pri hľadaní krčmy, ale keďže je vysoko na kopci pri lyžiarskom stredisku, postupujeme ďalej vpravo na Mochnaczku. V Mochnaczke Nižnej pozrieme drevený kostol z 18. storočia, je tiež otvorený. Vraciame sa trochu späť do obchodu, kupujem pre všetkých po pivku a oddychujeme. Asi po 1,5 km odbočujeme vpravo, a tiahlym stúpaním makáme až na vrchol 736m n.m. a prechádzame do ďalšej doliny. Po krátkom odpočinku na vrchole schádzame do Czyrnej, kde na pravej strane cesty sa nachádza drevený kostol, opäť naša zastávka, kostol je otvorený, takže ďalšia prehliadka. Z Czyrnej popri potoku Czyrnianka ideme poľnou cestou do Snietnice. Tu schádzame vľavo od cesty k drevenému kostolu, ten je ale zatvorený. Keďže máme dobrý medzičas, ideme ešte do Czarnej, odbočkou z hlavnej cesty doprava. Podľa informačných tabúľ už sme blízko jazera Klimkovka, kde bol náš cieľ jednej z Cyklotour v minulosti, asi druhý ročník. V Czarnej je kostol tiež otvorený a je tu aj sprievodkyňa, ktorá nám čo to o kostole povie. Zapisujeme sa do knihy návštev aj s našou vizitkou a pečiatkou. Interiér je veľmi pekný, v niečom sa odlišuje od ostatných, ktoré sme dnes už videli, stojí za návštevu. A exteriér pri kostole je tiež pekný, upravené a vykosené prostredie, proste paráda. Tu sa zdržíme trochu dlhšie, lebo odtiaľ náš už čaká cesta na hranicu a domov. Dnes je cesta o niečo zábavnejšia, lebo je nás sedem, teda prispel k tomu Edo. Odtiaľ sa vraciame späť do Snietnice a ideme na Banicu, kde je ďalšia zastávka pri drevenom kostole. Dobrou asfaltkou cez pole, kde na vrchole sú pekné panoramatické výhľady s kravičkami na poli, sa dostávame do Izby. Prechádzame dedinu a už poľnou cestou po asi dvoch km prichádzame na hranicu. Konštatujeme, že výstup na hranicu z poľskej strany je ďaleko ľahší, ako z našej, lebo výstup nie je strmý, ale pozvoľne stúpa. Puki nás ide ponúknuť s pivkom, ktoré viezol celý čas vzadu na nosiči. Škoda, že zo šiestich zostali plné len tri, aj to teplé ako ...., ale snaha bola. Na hranici stretávame niekoľko turistov, po krátkom odpočinku schádzame kamenistou lesnou cestou do Fičky a odtiaľ si to šinieme do Gaboltova. Opäť sa trochu pretekáme, kto skôr príde do cieľa. Zatiaľ čo ja s Edom si užívame „samospád“ , Rado s Pukim a Seňorom ako jedno družstvo makajú do cieľa o stošesť. Po krásnej, asi najdlhšej cyklotúre sa ideme okúpať do riečky za penziónom, vyležíme sa aj pod kaskádami a užívame si oddych a relax. Asi okolo siedmej Edo odchádza, my večer opäť grilujeme a debatíme s Františkom. Škoda, že čapovaný mok došiel. Dnešných 59km s nastúpanými viac ako 890-timi metrami nám dali zabrať, ale vykompenzovali to prestávky pri drevených kostoloch a ich prehliadky. Proste paráda a ešte aj s Edom. Večer sme ešte vyrovnali penzión, niečo okolo 210€ za ubytovania a čapovaný mok. A dostali sme aj zľavu, proste paráda.