CYKLOTÚRA MALÉ BRODY 26.7.2020

TRASA  :  ML-KOMANCZA-DUSZATYN-SMOLNIK-STARÝ LUPKOV-PALOTA-ML-61 km

ÚČASTNÍCI : ĽUBO, IGOR a LAĎO /Sašo nás odprevadil na Palotu/

ČAS : 4,5 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová a lesná cesta

Dnes na cyklotúru od Andrija vyrážame len vo dvojici Igor a ja, Sašo sa vybral z Vydrane s Bodkom a Ľubo nás má dobehnúť cestou na hranicu. Saša dobiehame na Palotskom moste, ale my pokračujeme svojím tempom ďalej, Sašo s Bodkom si pokecávajú. Nakoniec sa tak či tak čakáme všetci hore na hranici. Prichádza aj Ľubo, a keďže sme Saša nezlomili, aby pokračoval s nami, ideme na Brody v trojici. Plán je prejsť Malé Brody t.j. cez Komanczu na Preluky, Duszatyn a Smolník. Cestou dole z hranice si beriem pri studničke vodu, aby sme cestou nemali núdzu o občerstvenie. Z Komanče máme druhý zaberák – stúpanie na prechod do doliny Oslawy. Míňajúc Duszatyn vidíme veľa aut, čo dávy jasný signál, že oblasť Duszatynských jazier je hojne navštevovaná. Tu nás čaká prvý brod. Stav vody je o niečo vyšší, ako po minulé roky, lebo je po intenzívnych dažďoch. Zdolávame všetky štyri brody a dostávame sa do Smolníka. Všimol som si, že dvere do cerkvi na ľavej stane cesty sú otvorené, tak hľadáme odbočku k nej. Igor nás už čaká na spomínanej odbočke, ideme teda pozrieť opravovanú cerkev. Miestny ujko nám otvára aj mreže v babinci, aby sme si pozreli interiér. Ide o cca dvestoročnú cerkev, bola gréckokatolícka, teraz rimokatolická a zvonica pred cerkvou je pravoslávna. Takže všetko na jednom mieste. Našou už tradičnou zastávkou v Smolniku je Zagroda Chryszczata. Aj tu je plno návštevníkov – motorkári, kempujúci, stanujúci, ale aj bežní návštevníci, ktorí sa sem prišli najesť. My sa uchyľujem pod slnečník k stolu, idem zobrať pivko, samozrejme so slamkami, keďže čapujú na raz. Niečo zjeme, vypijeme pivko, oddýchneme a pokračujeme na Koniec Swiata. Cesta popri tejto chate až k cintorínu Starého Lupkowa je po dažďoch ťažšie priechodná, ale dá sa. Sme síce zablatení, našťastie len na bicykloch. Zo stanice Lupkow ideme úsekom úvraťovej železnice až na hranicu. Ešte aj tu pár fotiek a turistickým chodníkom schádzame k štreke. Cesta do Paloty je trochu upravená, hlavne v jej hornej časti. Chcelo by to kompletnú rekonštrukciu ako vo Vyšnej Jablonke, ale toho sa tu asi nedočkáme. Vo Vydrani sa rozlúčime s Ľubom a vo dvojici u domov. Malé Brody opäť potvrdili svoju nezameniteľnú atmosféru, trasa krásnou prírodou, prielomom Oslawy pod Duszatynom, obytnou záhradou a aj prechodom hranice po starom násype.