CYKLOTÚRA BURČIAKOVÁ V TOKAJI 3.10.2021

TRASA  :  TREBIŠOV-ČERHOV-VEĽKÁ A MALÁ TERŇA-BORŠA-VINIČKY-CEJKOV-NOVOSAD-KOŽUCHOV-TREBIŠOV- 84km

ÚČASTNÍCI :MIRKA, JANKA, ŽELKA, PEŤO a LAĎO a ďalších osem cykloturistov z HN, SV a TV /Evka, Alenka, Beatka, Mariám, Ľudo, Milan, Ďuso, a Dodo/

ČAS :8 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová cesta, lesná cesta

28.9. som dostal mail od Mariána s ponukou o bajkovaní na Tokaji. Potešil som sa, lebo aj my sme mali v pláne cykloturistiku v tejto oblasti, len akosi to dosiaľ nevyšlo. Oznámil som to svojim kolegyňám a kolegom a tak sme sa v pätici /vertepáčky Janka, Želka a Mirka, Peťo a ja/  zišli v nedeľu 3.10. ráno pred pol siedmou na železničnej stanici. Kúpili sme vo vlaku lístky do Trebišova, ja s Peťom sme mali na starosti nakládku a vykládku bajkov. Prichádzame do Trebišova o 8:10, kde nás už čaká Marián. Presúvame sa k domu Beatky, ktorá nás hneď ráno pohostila kávou a koláčikmi, mimochodom veľmi chutnými, sám som si ich dal niekoľko. Boli tu už ďalší účasníci dnešnej akcie, ako domáci, tak aj chlapci z HN a SV. A tak po dôkladnej príprave, ešte dofúkať kolesa, vyrážame o deviatej  v počte 13 účastníkov do mestského parku pozrieť barokovo-klasicistický kaštieľ - múzeum, hrobku Andrassyovcov a zrúcaninu nížinného vodného hradu Parič. Z parku prechádzame mestom a ideme smer Veľaty. Je hmla, viditeľnosť 30-40m, treba dávať pozor na rušnej ceste. Za Veľatmi si dáme zastávku v stredisku Aqua Mária, niekto dáva pivko, niekto kávičku či nealko. Odtiaľ, oproti stredisku,  ideme na lesnú asfaltku /žltá cyklotrasa/, potom spevnenou cestou popri zvyšku Kúpeľov Veľká Terňaa. Ďalej panelovkou schádzame k hlavnej ceste, kde odbočíme vpravo  do Čerhova, aby sme si kúpili burčiak, čo je tiež jedným z cieľov nášho bajkovania. Keďže čakáme na domácu pani, ideme si pozrieť "park vinárstva"  a potom už degustujeme burčiak  a kupujeme v 1,5 a 2 litrových fľašiach ako biely tak červený. Z Čerhova sa vraciame a ideme cez Veľkú Tŕňu, kde si pozeráme tufové pivnice, škoda, že len z vonku. Odtiaľ do Malej Tŕni k výhliadkovej veži Tokaj. Tu si doprajeme oddych aj výhľady z 12 metrovej veže v tvare dreveného suda. Tu je vidieť, aká nádherná a jedinečná je vinárska oblasť Tokaj. Od veže ideme na Černochov, ale popri viniciach odbočíme vpravo na Baru, kade sa dostaneme do strediska - k reštaurácii Chateau Grand Bari. K nemu vedie pekné stúpanie, prezeráme si ako exterier, tak interier zariadenia. Keďže je tu veľa hostí na terase,  ideme odtiaľ do Borše ku kaštieľu F. Rákocziho II., aby sme si dali obed. V kaštieli je ale oslava -10 rokov Maďarského domu, preto aj odtiaľ odchádzame do Viničiek, kde nachádzame reštauráciu s terasou a konečne obedujeme. Jedlo bolo chutné a sadlo aj pivko či pohárik červeného. Dohadujeme trasu späť do Trebišova a vyberáme  cestu cez Cejkov. Zatiaľ čo doteraz to bola viac-menej rovinka, tu nás čaká konečne kopec. Jeden krásny úsek dubovým lesom už sme išli, teraz nás lesom čaká asfaltová cesta. Dievčatá Evka a Alenka na e-bajkoch to dali v pohode, ale aj Beatka sa nedala. Rovnako kopec v pohode zmákli Janka, Mirka a Želka. My chlapci sme im sekundovali. Z vrchu cez Cejkov je kár kilometrov klesania cez Zemplínske Jastrabie a Novosad. Potom už len rovinka cez Zemplínsky Branč a Kožuchov až do Trebišova.  Lúčime sa s domácimi a v pohode stíhame vlak do HN o 17:50, ešte poharik od Mariána za šťastným koncom dnešnej cykloturistiky po Tokaji a odchádzame. Opäť nás prišla vyprevadiť aj Želkina mama. V ML sme o 19:45, dáme foto s vojakom Švejkom a tak ako za tmy sme odchádzali, tak sme sa za tmy vrátili.  Bolo to úžasné bajkovanie vo vinárskej oblasti Tokaj, ďakujem Marián.  Možno zas na budúce, už sa teším.