CYKLOTOUR OKOLÍM GORLIC 24.8.2022

TRASA :  SZEKOWA - KOBYLANKA - BIECZ - STRZESZYN - GORLICE - SEKOWA - 38km

ÚČASTNÍCI : ĎOĎO, EDO, PEŤO, RADO, PUKI, SEŇOR a LAĎO

ČAS : 4hod.  -  pohodové tempo, asfaltová cesta, cyklotrasa

Dnes 24.8.2022 začíname našu jedenástu Cyklotour Okolím Gorlic. Nakladáme bicykle o 6:30 na prívesný vozík, najprv Vydrančania  a potom o 7:00 my Laborčania pri garážoch, kde príde nakládku skontrolovať aj Edo. Nakupujeme ešte proviant a čakáme na posledného Ďoďa, ktorý sa práve vrátil z nočnej. V zložení Seňor, Puki, Rado, Peťo, Ďoďo a ja vyrážame po pol deviatej do Poľska, Edo ide sólo trocha neskôr za nami. Cesta vedie cez našu Duklu do poľskej Dukli, a odtiaľ na Gorlice do Sekowej, kde máme zabezpečené ubytovanie do 28.8. Dojazd máme o 10:30, prostredie a ubytko sa nám páči, pani domáca Božena nam ukázala izby, hneď sme sa podelili a davaj vybaľovať bicykle a batožinu. Každá izba má svoje sociálne so sprchou, dostali sme tiež uteráky a osušky. Medzi tým dorazil aj Edo, takže už sme kompletní.  Dnes si dáme krátku a ľahkú cyklotúru do mesta Biecz a cez Gorlice sa vrátime späť. Keď som zháňal ubytovanie pred dvomi mesiacmi, nebolo to jednoduché, lebo mi neodpovedali na maily. Myslel som si, že všade sú plní utečencov z Ukrajiny.  Nakoniec som si priamo rezervoval dátum na ubytku Nad Sekowka a vyšlo to. Teraz som to riešil aj s raňajkami za 90 PNL na osobu a noc, čo bolo pre nás prijateľné a neľutovali sme.

Vydávame sa teda na cyklotúru, smer Gorlice, na predmestí nás trasa cez Mapy.cz vedie vpravo na sever k múzeu naftového priemyslu. Bolo síce zatvorené, ale exponáty v exteriéri sme si mohli v pohode vyfotiť.  Odtiaľ rôznymi kľukatými uličkami aj po práve rekonštruovanej ceste sme sa dostali na hlavnú cestu Gorlice – Biecz a ňou sme prišli do centra mesta Biecz. Krásne námestie s vysokou radničnou vežou nás ohromili. Zatiaľ čo Seňor si dáva svoju pravidelnú cigaretku a Rado hľadá niečo na pivko a jedlo, my piati ideme pozrieť vezenie – ťurmu a samozrejme chceme vyjsť na vežu. Zatiaľ čo do ťurmy je vstup zdarma, na vežu už Ďoďo kupuje lístky pre každého za 8PNL čo je asi 1,7€. Šľapeme hore niekoľko desiatok schodov, ale ten pohľad stál za to. Mestečko má do 5000 obyvateľov, patrí k najstarším mestám Malopoľska a Gorlického poviatu, založené v roku 1257. Zhora vidíme hlavné dominanty centra a blízkeho okolia a to námestie, kostol Božieho tela,  františkánsky kláštor, kruhovú vežu mestského opevnenia a celý kruhový výhľad do okolia. Po návšteve radničnej veže ideme na pivko a niečo zajesť, prišlo nám to vhod, keďže začalo ľahko pršať.  Uchýlili sme sa do reštaurácie na rohu námestia, kde už bol Seňor s Radom. Po neskoršom obede odchádzame bočnými cestami do Gorlic, tiež podľa aplikácie Mapy.cz.  Prichádzame pred pol štvrtou ku Gorlickej bazilike Narodenia Panny Márie. Navštívili sme ju, keďže bola otvorená, návšteva stála za to, vrelo doporučujem. Odtiaľ sme sa presunuli k lavičke Ignaca Lukasiewicza- zakladateľa ropného priemyslu, vynálezcu petrolejovej lampy . V rokoch 1853-1858 žil a pracoval v Gorliciach, viedol lekáreň (v budove terajšej radnice). Skonštruoval prvú pouličnú petrolejovú lampu na svete, ktorá stála na križovatke ul. Kościuszka a ul. Węgierska (zdroj Wigipedia).  V devätnástom storočí sa Gorlice a okolie stali kolískou ropného priemyslu a od tejto doby sa začalo prudko rozvíjať, rozvoj bol prerušený prvou svetovou vojnou, kedy 2.5.1915 sa v meste a jeho okolí odohrala bitka, ktorej dôsledkom bolo zničených väčšina budov v meste. Preto je v meste a blízkom okolí – poviat Gorlicky – toľko cintorínov z prvej svetovej vojny.  My sa ale najprv presunieme na blízke námestie, veľmi zaujímavo riešene. Okrajom námestia  a jeho stredom sú jednosmerné cesty s tým, že medzi nimi je pešie zóna s lavičkami a stromoradím. Na ľavej strane námestia je stánok so slnečníkmi, kde si dáme pivko, kávu a trocha posedíme a nasajeme atmosféru pešej zóny. Ešte sa trochu pomotáme v okolí námestia a jeho priľahlých uličiek a nakoniec odchádzame strednou cestou námestím do Sekowej k nášmu ubytovaniu. Na ubytko sme dorazili okolo šiestej večer, dali sme si sprchu a potom večeru z vlastných zásob, pivko a hodnotili sme dnešnú trasu.