CYKLOTURISTIKA MURAŇSKÁ PLANINA-ZBOJSKA 1.-5.7.2022 - 4.DEŇ

TRASA 4.deň :  MURÁŇ - SYSĽOVISKO - PREDNÁ HORA - POD JAVORINKOU - VEĽKÁ LÚKA - MURAŇSKÝ HRAD - MURÁŇ -27km

ÚČASTNÍCI : PEŤO, ĎOĎO a LAĎO

ČAS : 5hod.  -  pohodové tempo, asfaltová cesta, lesná cesta

Štvrtý deň po raňajkách o siedmej najprv vyprevádzame vertepákov, lebo siedmi z desiatich si zapožičali e-bajky a vydali sa na okruh Brezno, Čierný Balog, Chlipavica a Zbojská. My sme potom naložili bicykle na nosič a išli sme do Muráňa. V Muráni po zaparkovaní a vyložení bicyklov si ideme najprv kúpiť preslávené muraňské buchty, berieme si po päť až sedem buchiet s rôznou náplňou a to s orechami, makom a vyšňovým džémom, čučoriedkovým džémom a pod. Ako sme my kupovali, už sa vytvorila rada asi desiatích ľudí. Z toho je vidieť, že o tieto buchty je veľký záujem, hoci je kus za 1,5€. Vlastne oni fungujú tak, že ako náhle dennú dávku vypredajú, predajňu zatvarajú. To sme si všimli už na ceste v prvý deň, keď sme boli na neskorý obed v penzióne u Sysľa, čo je hneď oproti. Potom nám to dovysvetlil aj Michal S., keď sme sa o tom rozprávali na chate. Niejaké buchty si balíme na cestu, ostatné ostávajú v aute. Vyrážame odtiať smerom na Prednú Horu. Asi dva a pol kilometra od Muráňa sa vľavo od cesty nachádza "svetoznáme" sysľovisko. Je tu zaparkovaných viac ako tridsať aut a niekoľko desiatok návštevníkov, ktorí krmia, fotia a hrajú sa so sysľami. Rovnako aj my krmime, fotíme a natáčame sysle. Sú to zaujímané potvorky, niečo ako malé veveričky, veľmi fotogenické až by som povedal, že vybité ako poistky. Samozrejme od krmenia prežraté, vyberavé ale pritom veľmi čulé a radi hrajúce sa, či už medzi sebou, alebo s navštevníkmi, ale hlavne s malými deťmi. Asi po pol hodine ideme späť na cestu, aby sme 12%-ným stúpaním hlavnou cestou na Telgárt sa dostali na Prednú Horu. Cesta má nový asfalt, lebo asi pred rokom bol jeden úsek cesty po prietrži mračien sthnutý a tento rok po oprave daný späť do užívania. Makame asi päť kilometrov týmto náročným stúpaním, našťastie premávka nie je až taká rušná a vidiči sú k nám ohľaduplní. Na vrchu na križovatku som dorazil prvý a čakám Doďa a Peťa. Oddychujeme asi štvrť hodinky a vydávame sa krátkym stúpaním a potom vpravo lesnou asfaltkou po vrstevnici k penziónu Predná Hora s welnes svetom. Zastavíme sa len krátko a ideme ďalej k loveckému zámočku Ferdinand Coburga, tu si už dáme naše buchty. Odtiaľ ideme k liečebni na Prednej Hore – známemu to zariadeniu. Ide o krásnu renesančnú stavbu. Ešte pár záberov, skupinové foto a ideme späť na hlavnú cestu, najprv zjazd do Muráňskej Huty a potom asi dvojkilometrové stúpanie a prichádzame k odbočke vľavo na zelenú cyklotrasu. Tá nás vedie viac-menej po vrstevnici až na Veľkú Lúku, kde voľne chovajú kone - norika muránskeho. Ideme ďalej po ceste na križovatku Veľká Lúka – Piesky, odkiaľ ideme vpravo po naučnom chodníku k Muráňskemu hradu. Ešte zastávka na pivo a kofolu na chate pod Muraňským hradom. Krátko za chatou, asi päťsto metrov necháme bicykle vedľa chodníka a už pešo stúpame na hrad Márie Szeczyovej čiže Muráňský. Je tu zachovalá resp. zrekonštruovaná vstupná hradná brána, ale zväčša ide u zrúcaniny múrov. Je to celkom rozsiahlý areál.  Vraciame sa späť k chate a odtiaľ ideme turistickým chodníkom – Cesta Márie Szeczy, najprv je to cesta, ale potom riadny turistický chodník. Prejazd ním je dosť náročný, ale ja si to užívam, zatiaľ čo Peťo až tak nie. Schádzame na asfaltovú cestu, ktorou vedie cyklotrasa hore, ale dole je zákaz vjazdu cyklistom. My sa ale napriek tomu spúšťame touto cestou až do Muráňa. Ideme ešte niečo nakúpiť na večeru na spoločnú opekačku ale hlavne na zajtra, lebo je štátny sviatok a obchody budú zatvorené. Cestou späť sa zastavíme na skorú večeru v Kôlničke v Tisovci. Tu sa dohodneme, že zajtra ráno o siedmej si dáme zjazd do Tisovca a vrátime sa vlakom späť na chatu. Po dobrom jedle a oddychu ideme už na chatu. Po obvyklom „kúpaní“ sa pripravíme na večernú spoločnú opekačku. Medzi tým okolo siedmej sa vracajú naši vertepáci  „elektrikári“, plní dojmov z dnešnej cyklotrasy. Večer pri ohni sedíme dlhšie ako inokedy. Atmosféra pri hudbe je výborná, preberáme naše spoločné zažitky z tohto cyklo-turistického spoločného sústredenia. Zajtra sa vraciame už domov. Dnes sme dali 26 kilometrov, ale okolo 800 metrov nastúpaných.