Lyžiarsky pochod Čertižné-Habura 2.3.2013

15 kilometrový pochod so stúpaním okolo 400 výškových metrov začíname prezentáciou u Michala Malinčaka v Habure. Ešte spoločné foto s Jarom, ktorý tu nebol asi 18 rokov a ideme do autobusu. Ten nás vyviezol na konečnú nad Čertižným. Tu nastupujeme všetci do bielej stopy, netušiac aké prekážky bude potrebné zdolať. Protivietor zo severu bol prvý, čo nám komplikoval cestu. Výstup do Čertižského sedla /581m/ bol ale v pohode. Ine to už bolo v lese po hranici. Trať bola vyznačená modrými igelitovými stužkami, takže zablúdenie nehrozilo. Stúpanie na vrchol Fedorkov /766m/ bolo už o inom. Bolo to nevyspytateľné, ťažké, občas bolo potrebné aj oddýchnuť.  Nakoniec sme to zvládli. A dá sa povedať, že aj celkom v pohode. Na Fedorkove oddychujeme, pár fotiek a pripravujeme sa na hrozivé klesanie, pomedzi stromy po čiastočne premrznutom snehu. Ani pluhom nepomáhalo. Po niekoľkých desiatkach metrom za tabuľou prameňa Laborca si nechtiac lámem palicu, ktorú som pri zjazde nešťastne zohol. Preto ďalej pokračujem s liskovou palicou, keďže širokú pásku, ktorú mimochodom som dosiaľ stále nosil so sebou, mi teraz chýbala. Ale rozhodutie o bežkach so šupinkami bolo veľmi-veľmi dobré. Ako pri stúpaní tak pri zjazdoch.  Ďalšie stúpanie bolo na Kameň /857m/, to už bolo o niečo ľahšie ako Fedorkov. Na Kameni vykuklo aj slniečko, ktoré nás potom sprevádzalo asi 2-3 km. Odtiaľ to je už len dole prípadne nejaká ta rovinka. Pri prvom zjazde míňame prvý cintorín z 1. svetovej vojny. Potom ďalší a ďalší, asi 5-7, ale sú pokryté min. polmetrovým snehom. Škoda, že len jeden má svoju oznamovaciu tabuľu, na ostatných chýbali. Ale pred piatimi rokmi bol každý z nich pekne označený tabuľou. Foto si robíme pri cintoríne na Poľskej strane, aj s umieračikom. Zazvonili sme na pamiatku pochovaným padlým vojakom ako ruským, tam rakúskouhorským a nemeckým. A možno aj iným. "Vičnaja im pamjať". My ale pokračujeme ďalej, aj keď Viťo už je dlhšie pred nami, Seňor ho preto stíha, ja s Ľubom ideme svojím tempom, Vasiľ s kamarátom Andrejom uzatvárajú náš lyžiarský pochod. Vychádzame z lesa a nechávame hranicu, ktorá odberčuje o 90 stupňov vľavo. Púšťame sa teda po lúke poľom dole k lesu. Jazda tu je veľmi nebezpečná, lebo klesá a povrch je ako zmrznutý tak aj s občasným novým snehom, ktorý lyže brzdí. Preto o pády a krkolomné figúry nieje problém. Vchádzame do lesa, kde po asi 200m odbočujeme vpravo po starej zvažnici, kde je min. pol metra snehu. Keďže klesanie je veľmi strmé, odbočujeme medzi stromy  a serpentínovým spôsobol vychádzame z lesa, kde už pri točni je naložený oheň. Igod s kamarátmi tu už organizujú občerstvenie. Kedže Viťo tu bol z nášej skupiny prvý, kripravil  opečenú slaninku a bôčik. Prichádzame aj my a tiež niečo opekame /klobasku, slaninku, cibuľu/. Asi po polhodinke prichádza 15 členná skupina Stropkovčanov a s nimi aj hlavný organizátor Michal, nasledovaný jazvečíkom jedného zo Stropkovčanov.  Je obdivuhodné, ako sa s trasou vysporiadal - myslím tym jazvečíka, Michal je už ostrieľaný. Viťo s Ľubom  odchádzajú prví, Seňor ešte upravuje zlomenú lyžu, hádam to sklznica vydrží, veď už len klesáme urbárskou cestou do Habury. Trasa dole už je samá "pohádka", záverečné klesanie poľom je trocha krkolomné, ale zvládli sme to. Do dediny už ideme vo štvorici, sklznica teda vydržala, moja lieskova palica tiež poslúžila. Lyže radšej hneď upevňujeme na nosič Viťovho auta a mierime do Michalovej krčmi, kde nás čaká opekaná klobáska. My si radšej dávame výbornú mačanku, pivko k tomu a ešte niečo na zahustenie. Rozoberáme a hodnotíme celú akciu, prichádzajú aj ďalší účastnici, je tu už aj Vasiľ s kamarátom Andrejom, ako aj Ďoďo s bratom Jarom, nemôže chýbať ani Michal, ktorý všetkým poďakoval za účasť a zdárny priebeh akcie. Poďakovanie patrilo aj Igorovi a jeho "kompany", ten si to už užíval v kadi pod prístreškom. Ďakujeme chlapci za svelú akciu, dúfajme, že aj o rok. Michal má dobré predsavzatie, tak mu držím palce. Poďakovanie patrí aj Viťovi, ktorý nás priviezol aj odviezol domov. Keďže  v predpovedí  počasia je viac stupňov už v tomto týždni, asi to bol posledný lyžiarský pochod tejto zimy. Ahojte na budúce.