Cyklotour 2012 Bieszczady - Solina /3

29.8.-2.9.2012

ÚČASNICI : LAĎO. VASIĽ, EDO, ĎOĎO A RADO

PREJDENÝCH SPOLU 272 km, NASTÚPANÝCH SPOLU 4550 výškových metrov

Tretí deň začína krátkym upratovaním po "bujarej" noci. Bodka sa nám vytratil zavčas ráno, išiel svojou cestou, Edo ho bol odprevadiť. Od Kudlatégo vyrážame okolo jedenástej. Po asi 2km prichádzame k rieke San. Jej koryto je široké. Ide o jeden z hlavných prítokov Solinských jazier. Naša cesta vedie po pravej strane p1220910.jpgrieky. Pri obci Chmiel prichádzame k prielomu. Je to nádherná "podívana". Koryto je široké, dno tvoria doskovité kamenné platne naukladané na hranu vedľa seba a postavené priečne k toku rieky, ako keby ju chceli zahatať. Rieka San v tomto priestore v septembri 1939 tvorila hranicu medzi Nemeckom a Sovietským zväzom.  Za prielomom prichádzame k drevenej cerkvi sv. Mikolaja v Chmielu z roku 1904.  Za Chmielom prechádzame cez San na druhú stranu rieky po drevenom moste do dediny Zatwarnica. Časť dediny leží vpravo pod cestou. Asi po kilometri odbočujeme vpravo hore ku kostolu na kopci. Vidíme v ňom okrem iného aj zaujímavé lustre z jeleních parohov. Prechádzame obcou, aby sme našli miestne p1220937.jpgmúzeum, ide o drevenú zrubovú stavbu dedinského domu bojkovského typu. V dome sa pracuje, tak si ho prezeráme zvonku ako aj jeho okolie. Cestou späť sa zastavujeme v obchode na jedno pivko. Dávame si ho pod prístreškom. Odtiaľ si Ďoďo odnáša nepríjemnú skúsenosť s poľskou osou, či včelou? Ešte že predavačka dala schladenú fľašu s pivom namiesto studeného obkladu. Viac o obci tu : www.twojebieszczady.pl/zatwarnica.php . Odchádzame späť na pravý breh Sanu, aby sme pokračovali ďalej  k Solinským jazerám. Cesta je raz v blízkosti koryta, raz trochu vyššie v lesoch. Žiadne auta, žiadni turisti, len my cykloturisti. Prichádzame k výhľadkovému miestu. Pri zábradlí nad roklinou sú lavičky, vedľa prístrešok, ale hlavne požnosť pokochať sa pekným výhľadom na rieku ako aj na jej protiľahlý breh. V týchto priestoroch sa nachádza rezervácie so zubrami, ktoré tu boli vypustené do voľnej prírody. Nepodarilo sa nám však zazrieť ich. Táto rezervácia leží na sever od bývalej obce Krywe, pozdĺž Sanu. Viac o doline Sanu tu : www.parkikrosno.pl/parki/park,krajobrazowy,doliny,sanu. Pod prístreškom sú dvaja mladí , on a ona. Nebudeme ich vyrušovať, odchádzame po krátkom oddychu. Po ďalších pár kilometroch prechádzame mostom opäť na druhú stranu rieky do Rajskeho, ktoré už je blízko jazier. Tu sa nachádza veľa chat a chatových osád s nádherným prostredím. O chvíľu sa už dostávame na hlavnú cestu a začínajú prvé stúpania. Na vrchole odbočujeme vľavo na Werlas, kde chceme dnes prespať. Ešte pár km stúpania, a potom dlhý zjazd do Werlasu /asi 4 km/. Prichádzame na križovatku pri kostole. Odbočujeme vľavo a opäť dlhé klesanie.  Z jedného miesta už vidíme hrádzu Solinských jazier, náš zajtrajší cieľ a teda hlavný cieľ našej päťdňovej akcie. Míňame veľa chát a chatiek, ale skoro všetko je privátne, bez možnosti ubytovať sa. Cesta nás priviedla skoro až na breh jazera. Rado v navigačnom zisťuje, že už sme na konci. Je z toho trocha p1220981.jpgzhrozený. Vasiľ sa však ujíma možnosti najesť sa, hľadá miesto a darí sa mu. Odkladáme teda bicykle, berieme zásoby do lesa a dávame si olovrant. Máme nedostatok vody, ale hádam ešte niečo vydržíme. Po jedle a krátkom odpočinku preskúmame naše možnosti na mape a rozhodnutie je jasné, ideme do Zawózu. Makame teda späť stúpaním asi 2 km. Pri kostole zisťujeme u jednej pani naše možnosti vyhnúť sa ďalšiemu stúpanie po hlavnej ceste. Tu zisťujeme, že modrá turistická značka vedie z Werlasu do Zawózu okolo cintorína po poľnej a lesnej ceste. V lese je výdatný prameň a preto doplňame zásoby, aspoň niektorí z nás.  Okolo polšiestej sa teda dostávame k dnešnému zmenenému cieľu. Zawóz nás privítal zapadajúcim slnkom, možnosťou posedieť pri pive, dať večeru ale hlavne prenocovať. Zatiaľ p1230001.jpgčo štyria sedíme pri pive a rozoberáme dnešnu trasu, poverili sme Eda, aby dnes on zabezpečil nocľah. Edo nesklamal. Prišiel trocha neskôr, ale všetko bolo v pohode. Odchádzame teda do domu č. 47 v uličke vedľa kostola. Domáca pani nás vrelo privítala, ubytovanie je suprové. Dáme si sprchu, večerné oblečenie a ideme na večeru. K pivu si dávame držkovú /fľačky/, ale aj pstruha, rezeň či pirohy. Tak po dobrej večeri a príjemnej debate /Rado cez skype aj s rodinkou doma/ ideme spať do svojich izieb na čísle Zawóz 47. Dnes sme prešli 43 km a nastúpali sme 780 výškových metrov.