CYKLOTÚRA po drevených kostolíkoch v BJ okrese 20.5.2018

TRASA  :  TARNOV - CIGEĽKA - FRIČKA - LUKOV - KRIVE - HERVARTOV - TARNOV  - 80km

ÚČASTNÍCI : DAŠA, VASIĽ, LAĎO, PUKI, ĽUBO, VIŤO, PEŤO, DALIBOR a SAŠO

ČAS :   9 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová cesta, lesná asfaltka, 4:45 čistý čas jazdy

Cyklotúru po drevených cerkvach či kostolíkoch bardejovského okresu som plánoval už dlhšiu dobu. Tentokrát som zvolil trasu za Bardejovom, neskoršie to bude pred okresným mestom a v kúpeľoch. Po dohode sa stretávame ráno o pod ôsmej „kolo Andrija“. Pri nakladaní bicyklov do dodávky a na dverový nosič, Viťo si to vysvetlil, že je naviac a odišiel preč. Našťastie po Sašovom telefonáte sa „obačil“ a naložil sa s nami. Nakoniec nás išlo deväť, štyria v aute so Sašom a piati v dodávke. Auta sme zaparkovali pri motoreste za Tarnovom. Odtiaľ vyrážame hneď vpravo na Gaboltov a Cigeľku. Tá je jednou z našich cieľových dedín na našej cyklotrase. Gaboltov je veľká dedina, na začiatku je veľká farma s predajom z dvora. V blízkosti vpravo je minerálny prameň – Gaboltovská šťava, len Peťo asi ho bol obzrieť. Gaboltov je pútnické miesto známe už celé stáročia predovšetkým svojou úctou k Panne Márii Karmelskej a svätovojtešskou tradíciou. My pokračujeme do obce Petrová, kde hneď na začiatku odbočujeme vpravo do Cigeľky. Pôvodne to nemal byť náš cieľ, ale už keď sme išli takú štreku, bol by hriech sa tam nepozrieť. A bolo aj čo pozerať. Vstupom do obce vás víta rómska osada, upravená a vybudovaná asi z eurofondov. Vstupujem do centra obce k pamätníku obetiam druhej svetovej vojny pochádzajúcich z Cigeľky - ide najmä o sedem img_0146.jpgmladých chlapcov, ktorí boli poslaní bojovať koncom vojny bez riadneho výcviku, a niekoľko židovských rodín, ktorých členovia zahynuli v koncentračných táboroch. Pamätník bol odhalený v októbri 1989. Jeho autorom je akademický maliar Mikuláš Lovacký. Odtiaľ odchádzame na koniec dediny severne, popri gréckokatolickom  chráme svätých Kozmu a Damiána z roku 1816, v ktorom slúžil svoju primičnú liturgiu neskorší prešovský biskup Pavol Peter Gojdič. Vôbec v dedine je veľa dreveníc a drevených domov, občas som si pripadal ako v Osturni. Odtiaľto je už blízko na poľskú hranicu, kadiaľ ide turistický chodník do poľských kúpeľov Wysova Zdroj (len 1hod. 25Min.). Pri ceste späť odbočujeme pred pamätníkom vpravo bočnou uličkou – modrou turistickou značkou k prameňu Cigeľka a k rybníku. Aké bolo prekvapenie, keď na ceste bola brána s reťazou. Miestny ujko, ktorá vykukol z ona nám poradil, aby sme išli cestičkou medzi plotmi a tak sa dostaneme až k prameňu. Tak sme sa dostali k známemu cigeľskému prameňu Štefan. Už okolo roku 1750 našli cigeľskí robotníci pri výkope studne fľašu s pergamenom s maďarským textom o slanej vode. Samotný prameň objavil miestny pasier dobytka. Presnejšie jeho krava, ktorá mu stále odbiehala do neďalekého močiara. Zlákala ju silná slaná chuť.

Takmer o sto rokov neskôr tu maďarský lekár Ištván Ambrózy dal vykopať studňu a prameň dostal meno Ištvanus. Neskôr ho premenovali na Stephanus a dnes ho poznáme pod menom Štefan. Postupne pod Busovom našli ďalšie minerálne pramene Ludovicus, Apolo, Slovan, Glória. V katastri obce vykopali jazero, vyrástla kúpeľná budova, prvá plniareň i turistická chata. Z nej sa časom stala detská ozdravovňa so školou. Kronika obce Cigeľka uvádza, že v roku 1940 tu bol značný kúpeľný ruch, návštevnosť však bola limitovaná nedostatkom ubytovacích priestorov. Po roku 1940 plniareň zamestnávala dvadsať ľudí a voda sa expedovala nielen po Československu, ale i do zahraničia. Po páde režimu plniareň vystriedala niekoľko majiteľov, produkcia minerálnej vody dramaticky klesla. Rybník, ktorý sme navštívili, je v úbohom stave, bez vody, celá betónová plocha zarastená, zruinovaná chata mládeže, asi to chce novú iskru a nový vietor. Skratkou odchádzame na Petrovú a smerujeme do Fričky, kde je naša prvá drevená img_0213.jpgcerkev. Na začiatku obce nás víta na križovatke smerová tabuľa, kde je drevená cerkev, kde je odpočinková zóna a kde minerálny prameň. Obec ukrýva vzácnu kultúrnu pamiatku, zrubový gréckokatolícky kostolík sv. Michala archanjela z prvej polovice 18. storočia. Stavbe situovanej približne v strede obce dominuje mohutná veža s tromi zvonmi. Pozreli sme si len exteriér, lebo chrám bol zatvorený. Navštevujeme aj oddychovú zónu aj minerálny prameň, z ktorého si naberám na ďalšiu cestu. Odchádzame späť do Tarnova, aby sme išli iným smerom, na Starú Ľubovňu do Malcova, odkiaľ odbočíme vľavo do obce Lukov - Venecia. Prichádzajúc do obce si všímam tečúcu vodu priekopou popri ceste. Ide o regulovaný potok tečúci „šancom“. V obci pri peknej novej krčme odbočíme vpravo a cez most img_0243.jpgprichádzame uličkou do kopca k drevenému chrámu sv. Kozmu a Damiána, ktorý bol postavený v rokoch 17081709. V roku 1740 bol pravdepodobne podstatne prestavaný a reštaurovaný. Ikonostas pochádza z dvoch časových etáp: Horná časť je z druhej polovice 18. storočia, hlavné ikony umiestneného radu boli napísané v roku 1736 ikonopiscom Andrejom Gajeckým. Chrám je zaujímavý aj tým, že je podpivničený, škoda, že bol tiež zamknutý. Keďže už nám riadne vytrávilo, ideme hľadať podnik, kde by sme sa mohli najesť. Nachádzame už vyššie spomínanú novú štýlovú krčmu-kaviareň, rozkladáme sa na terase a hostíme sa vo veľkom. A k tomu nepasterizovaný čapovaný Gambrinus. So Sašom prichádzame trošku neskôr, lebo sme boli pozrieť rozostavanú chatku našej spoločnej známej a bývalej kolegyne Mileny. Po dostatočnom oddychu odchádzame späť do Malcova a Gerlachova, aby sme odbočili vpravo cez Kružlov do Krivého. V Krivom je gréckokatolícky img_0302.jpgdrevený chrám svätého Lukáša, je charakteristický svojou masívnosťou a jednoduchosťou. Bol postavený za pôsobenia kňaza Jána Halíka v roku 1826 na mieste staršieho objektu a je zasvätený svätému apoštolovi a evanjelistovi Lukášovi. Na základe oznamu pre návštevníkov, zavolal som pani, ktorá za krátku chvíľu prišla, otvorila nám chrám a podala výklad o drevenej cerkvi, ikonostase, ikonách a pod. Prehliadku sme mali aj s výkladom, a pritom sme radi finančne prispeli, aby sa táto kultúrna pamiatka udržiavala ďalej. Z Krivého sme sa vydali ďalej do Richvaldu, aby sme sa cez družstevný dvor a „skratkou“ - poľnou družstevnou asfaltkou dostali do nášho posledného miesta, do Hervartova, kde sa nachádza rímskokatolícky kostol sv. Františka z Assisi. img_0344.jpgStojí od druhej polovice 15. storočia v centre obce Hervartov. Tento rímskokatolícky kostol tvorí loď obdĺžnikového tvaru, polygonálne presbytérium, malá sakristia a podvežie. Je zapísaný v zozname kultúrneho dedičstva UNESCO. Ide o jeden z najstarších chrámov na Slovensku. Najprv to vyzeralo tak, že jeho interiér neuvidíme. Ale Viťo tu má kamaráta Mira, ktorý zabezpečil kaplana, aby nám otvoril a urobil výklad. Aj sa tak stalo. Interiér chrámu je unikátny a fascinujúci zároveň. Je to skvost medzi drevenými chrámami. Jednoznačne si ho choď pozrieť. Po prehliadke nás Miro zobral na prehliadku svojho „sypanca“ - sýpky. Mirovi to nedalo a pozval nás na kávu a niečo k tomu. Mali sme teda peknú bodku za celým naším putovaním, za čo pekne ďakujeme Mirovi a jeho manželke za skvelé pohostenie. Po rozlúčke sme z Hervartova išli do Kľušovskej Zábavy a cez Richvald, Kružlov a Gerlachov do Tarnova k autám. Okolo ôsmej máme naložené bicykle a odchádzame domov. Cestou ešte voláme Ivanovi, ktorý trávi čas v kúpeľoch, ale bol mimo dosahu. Domov prichádzame po deviatej, cestou ale hodnotíme našu dnešnú cyklotúru. Už teraz sa tešíme na ďalšiu podobnú trasu po drevených kostolíkoch.

Komentár : Laďo a informácie z netu.