CYKLOTOUR UKRAJINA 2019 deň prvý 29.5.

TRASA  :  UBĽA - M. BEREZNYJ - V. BEREZNYJ - DUBRINIČI - ČORNOHOLOVA - BUKIVCEVO - ČORNOHOLOVA - KOSTEVA PASTIĽ - V. BEREZNYJ - SIĽ - 75km

ÚČASTNÍCI : RENÁTA, ZUZKA, MATRINA, PEŤO, LAĎO, ĽUBO, VIŤO, IVO, MICHAL, PEŤO, KLAUDO, ĎOĎO, PUKI, SEŇOR, SLAVO, VASIĽ, SAŠO, MIRO a LAĎO

ČAS :   4:15 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová cesta, asfaltovo-poľná spojovačka, lesná cesta

Po počiatočných, viac týždňových prípravách a ladenia konečnej zostavy prišiel deň A, t.j. 29.máj. Začína naša Cyklotour Ukrajina 2019. Trojica ide autom zo Stropkova, štvorica ide z Vydrani, siedmi ideme dodávkou. Stretnutie je v Ubli. Tu sa k nám pridáva Miro. Klaudo a Peťo prišli na bajkoch už zo Stakčína a Zuzka s Martinou. Srdečne sa všetci navzájom zvítame a zoznamujeme sa, Takže devätnásti prekračujeme hranicu, ja idem so sprievodným vozidlom. Po prekročení idem s Viťom zabezpečiť ubytovanie. Hotej Edelvajs je voľný, ale od 30.5 je obsadený, tak ideme do Soli k penziónu Biloviddija, Tu sa dohodneme na ubytovaní celej skupiny, ubytovanie je vrátane raňajok. Dohadujeme tiež večeru, berieme svoje bicykle i poď ho za skupinou, mieriacou na Čornoholovu. Skupina bola najprv meniť eura vo Veľkom Bereznom /1€:29,10 HIV/ a potom zamierila na spomínanú Čornoholovu. Asi 2-3 km pred odbočkou na Bukivcevo dobiehame pelotón . Na moste si dávame krátku prestávku na osvieženie. Idylka  pasúcich sa koní, pekné výhľady a veľká rieka, to všetko okolo nás. Začína cesta niečo ako z Čertižného do Jaslisk. Za križovatkou na Smerekovo je táto cesta čoraz viac pre MTB bicykle. Vidím, že som zámenu krosu za MTB zvolil správne. Prichádzame do Bukivceva, a posúvame img_0062.jpgsa v čase o 50-70 rokov späť. V strede dedinky s asi 100 obyvateľmi sa stretávame s Viťom, jeho manželkou a synkom, ktorých Ľubo a Puki poznajú. Viťa sa tu stiahol z Košíc a preferuje život v prírode - v Bukivceve. Ľubo zabezpečil aj otvorenie miestnej drevenej cerkvi  z roku 1792 zasvätený sv. Gany so zvonicou. Postavený bol v 17. storočí a prestavaný v 19. storočí. Pred niekoľkými rokmi rástli v blízkosti cerkvi  dve borovice staršie ako 120-150 rokov. Boli však vyrezané, pretože img_0074a.jpghrozilo ich zrútenie na zvonicu a cerkov. Po obhliadke cerkvi  ide ešte časť skupiny pozrieť miestne obydlia, ostatní si  dávajú "zakusočnu" a niektorí naberáme vodu z miestneho potoka. Odchádzame z Bukivceva a ideme do Čornoholovy, kde nás tiež čaká "svjaštenik" v drevenej cerkvi sv. Mikuláša z 1794. Aj toto zabezpečil Ľubo. Samozrejme aj táto návšteva chrámu stála za to. Na rázcestí v "mahazine" dopĺňame kvas, pivo a pod. Tu sa rozhodujeme o ďalšom pokračovaní trasy. Desiati ideme „skratkou“ z Čornoholovy na Kostevu Pastiľ, deviati idú po ceste späť, ako sme prišli tu. Ujko sediaci pri ceste nám odporúča isť cestou v pravo, aj keď mapa nám hovorí niečo iné. Jeho vysvetlenie bolo, že cesta je veľmi rozbitá, plná blata, lebo sa tam ťaží. Odporúčaná cesta bola krkolomná, tlačenie bicyklov do vrchu po lesnej ceste bolo neskutočné. No výhľad nás odmenil po každej stránke. Po krátkom oddychu máme pred sebou zjazd. Bol mi osudným, lebo som preletel cez riaditka, našťastie bez vážnejších následkov, odniesla si to len dobre narazená ľavá dlaň. Schádzame sa v Kostevej Pastili a odtiaľ už v skupine ideme do Veľkého Berezného. Tu už voláme druhej skupine, ktorá je pred nami asi 4-5km. Dopĺňame zásoby na večer a už sa ponáhľame do Soli, kde je naša základňa na tri noci. Prichádzame po 19-tej hodine miestneho času, večera je už pripravená. Po večeri potrebná sprcha a dávame sa do kopy v prijímacej miestnosti, kde dlho do noci preberáme dnešnú etapu, ale aj navzájom sa spoznávame. Veď budeme tráviť spolu päť cykloturistických dní, vlastne už len štyri.

Komentár Laďo M.

1.deň
Nadišla dlho očakávaná streda,
v Ubli sa zišla Slovač extra trieda,
padali slová príjemné a milé,
bude to cykloturne na dlhé míle.

Vyrazili sme všetci smelo,
prvým cieľom – selo Bukivcevo.
Niekto obdivoval staré zruby,
miestneho guru boleli zuby,
do pléna padla taká téza,
možno to bola umelá protéza.

Pri chalúpke na kraji políčka,
víta nás rozprávková  Tánička,
prezradila svoju túžbu slovami:
ja duže ľubľu prohulky s kozami“.