CYKLOTURISTIKA STRATENÁ 15.-19.7.2020

ČAS : 5,5 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová a lesná cesta

TRASA  2 :  STRATENÁ - KOPANEC - PODLESOK - KOPANEC - STRATENÁ-54 km

ČAS : 5 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová cesta

TRASA  3 :  STRATENÁ - STRATENSKÁ PÍLA - DOBŠINSKÁ MAŠA - DEDINKY - MLINKY - BIELE VODY - HAVRANIA DOLINA- MLYNKY - RAKOVEC - SYKAVKA - HNILEC - NÁLEPKOVO - vlakom do STRATENEJ-50 km

ÚČASTNÍCI : VIŤO, EDO, PETER, ĎOĎO a LAĎO

ČAS : 5,5 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová a lesná cesta

TRASA  4 :  STRATENÁ - STRSATENSKÝ KAŇON - TUNEL - DOBŠINÁ - V- PODLESOK - KOPANEC - STRATENÁ -48 km

ÚČASTNÍCI : EDO a LAĎO

ČAS : 4,5 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová a lesná cesta

Pozvánku na cykloturistiku do južnej časti Slovenského raja som dostal od Želky, šéfky TK Vertepy. Okamžite som to využil a zorganizoval cykloturistov na štvordňové podujatie do Stratenej, kde sme v chate Pelc mali základňu. V zložení Viťo, Peťo, Ďoďo, ja a Edo sme sa vybrali objavovať na nachádzať nové limity. Piati s Renátou sme išli ráno 15.7.2020 o 7:00 z ML, v Humennom sme sa pridali k našim turistom, ktorí išli na štyroch autách. Edo sa vydal za nami o pár hodín neskôr. Už v aute sme korigovali náš plán cyklotúr, keďže s počasím to nevyzeralo najlepšie. Na Dedinkách sme nechali Renátu, ktorá s turistami išla na prvú turistiku. My štyria sme šli k chate do Stratenej, a odtiaľ niečo pred jedenástou sme vyrazili na našu prvú cyklotúru s cieľom na Kraľovej holi. Ideme cez Stratenský tunel, okolo Dobšinskej ľadovej jaskyni a asi kilometer za križovatkou na Vernár odbočujeme vpravo na lesnú asfaltovo-šotolinovú cestu, po ktorej stúpame hore ku Kraľovej holi. Stúpanie nám dáva zabrať, keďže je veľa úsekov so štrkom, kde kolesa prešmykujú. K dobru máme pekné výhľady na Telgárt, Prednú Horu a celú dolinu. Na križovatke s odbočkou na Šumiac odpočívame, občerstvujeme sa, práve nás míňa dvojica na e-bikoch. Cestou hore k chate pod Kraľovou hoľou nás ešte obehne pár takýchto e-bikerov. Na chate si už doprajeme viac oddychu, s kofolou, kávou a nealko pivom - všetko na Viťov účet, vďaka mu. Od chaty nás čaká asi 6km ale už po asfaltovej, hoci miestami rozbitej ceste. A opäť nejakí tí e-bikeri. Vlastne bolo nás len osem na klasických bicykloch. Niečo po tretej dobíjame Kráľovú hoľu s výškou 1948m n.m., oddychujeme, dáme spoločné foto, pozrieme výhľady na trocha zatiahnuté Tatry a spúšťame sa pomaly dole. Od chaty začína strastiplná cesta do Šumiaca. Asi po kilometri stretávame Eda, ktorý maká hore, aby tiež dobil kótu 1948. V Šumiaci sme okolo pol piatej, dávame si neskorý obed, pár fotiek z námestička a potom sa spúšťame strmým zjazdom na Červenú Skalu, kde už píska vlak, ktorým sme pôvodne počítali vrátiť sa cez Telgartskú slučku a viadukty do Stratenej. Ale keďže počasie je OK a máme ešte pár síl, ideme na bicykloch domov. Po stúpaní za Telgartom nad prameniskom Hrona odpočívame. Ešte asi 300m mierne stúpanie a potom už len klesanie až do Stratenej, kde prichádzame asi o štvrť na osem, cca o hodinu prichádza aj Edo. Sme plní dojmov a spokojní, že prvá cyklotúra vyšla nad očakávanie.

Druhý deň plánujeme trasu tak, aby sme mohli urobiť aj nejakú turistiku. Keďže ideme na Podlesok, Viťo s Peťom si obúvajú na bicykel turistické topánky. V pláne je roklina Suchá Belá. Dnes už v pätici ideme teda cez tunel a asi po dvoch kilometroch máme odbočku na Hrabušice a teda aj Podlesok. Najprv nás ale čaká štyri a pol kilometrové stúpanie do sedla Kopanec, ten nám dáva zabrať. Hore máme krátky oddych a čakáme sa. Cesta je úzka, ale asfalt je kvalitný. Po päťsto metroch za vrcholom sa cesta mení na trocha rozbitú, ale stále spevnenú asfaltku. Pri odbočke na tiesňavu Veľký Sokol nás chytil dážď, preto sa skryjeme pod turistický prístrešok vedľa cesty. Po polhodinke a ustálení dažďa chceme pokračovať, Viťo však zistí, že má defekt. Peťo sa hneď podujal mu to opraviť, samozrejme aj Viťo a Edo pomáhal. Ďoďa sme nadlomili, aby pokračoval s nami ďalej, lebo sa chcel vrátiť kvôli dažďu. Nakoniec v miernom mrholení prichádzame do Podlesku, Edo sa však trocha zatúlal, preto prišiel o niečo neskôr. Oddychujeme v reštike pod prístrešok a lámeme sa navzájom, čo a ako. Rozhodnutie padá na návrat, len počkáme, aby sa „perejalo“. Keďže dážď celkom ustál, meníme rozhodnutie n turistiku tiesňavou, keďže takú roklinu ešte neprešli ani Viťo, ani Peťo a ani Ďoďo. Nechávame bicykle pri reštaurácii a vyrážame na turistiku. Byť s Slovenskom Raji a neprejsť tiesňavu Suchá Belá, no to by bol veľký hriech. K ikonickým trasám patrí aj Prielom Hornádu, Tomašovský výhľad a Kláštorisko, ale to možno niekedy na budúce. Roklina má normálny stav vody, takže aj my v botaskách to v pohode zvládame.  Cestou obiehame menšie či väčšie skupinky mladých aj starších turistov a samozrejme fotíme, čo sa dá a je zaujímavé. Ide najme o vodopády, rebríky, ale aj stúpačky. V polke trasy vychádza aj slniečko a na konci, keď vychádzame z tiesňavy je už pekne teplo. Asi pred búrkou, lebo obaly sa približujú. Chýbalo nám 15 min. na zostup do Podlesku, keď nás chytil hustý lejak aj s krúpami. Potoky vody sa valia po zostupovej ceste, po krátkej zastávke pod stromami ideme už v slabšom daždi dole. V reštaurácii sa schováme pred dažďom a aj obedujeme. Po hodinke sa chceme vydať späť na bicykloch, ale stále husto prší. Edovi to nedalo, tak vyráža sám. My čakáme na ustálenie. Alebo aspoň zmiernenie dažďa. Asi po desiatich minútach vyrážame aj my, po asi troch kilometroch ľahkého stúpania dážď prestal. Po piatich-šiestich kilometroch už vidíme pred sebou Eda. S Peťom ho dobiehame a šliapeme v trojici, Viťo s Ďodom sú trocha za nami. Stále ešte na vrchol Kopanec je 5-6 kilometrov.  Vrchol prvý dosahuje Edo, asi 500 metrov za ním som ja asi ďalších 500 metrov Peťo. „Správne sme si rozložili sily“, ako hovorí Peťo. Prichádzajú aj Ďoďo s Viťom, odpočívame, už nie je ani čo naliať na posilnenie. Zjazdom dole sa dostávame na hlavnú cestu a tunelom do Stratenej. Máme druhý deň za sebou, trochu v daždi, trocha turistiky a veľa zážitkov a zdolaných limitov. Večer spolu s Vertepákmi opekáme pod prístreškom pri chate a rozprávame sa o spoločných zážitkoch.

Máme tu tretí deň nášho cyklotour Stratená. Počasie je opäť pod mrakom, ale zatiaľ neprší. Vydávame sa pre zmenu na východ k Palcmanskej Maši. Najprv ideme k zátoke Statenskej píly, veľmi pekné miesto na rozjímanie. Cesty z jednej strany lemujú skaly a z druhej strany vodná hladina nádrže, do ktorej vteká Stratenský potok. Vraciame sa späť na hlavnú cestu a stúpame na Dobšinský kopec. Pár sto metrov pred vrcholom odbočujeme vľavo cykloturistickou trasou cez pole a schádzame do Dobšinskej Maši. Odtiaľ k hrádzi nádrže Palcmanská Maša, prechádzame po hrádzi na druhú stranu a prichádzame do Dediniek, aby sme si nakúpili potraviny. Dávame si aj krátky oddych pri obchode, niekto stíha aj kávu. Naša ďalšia cesta vedie na Mlinky, ale tu odbočíme vľavo na Biele Vody. Prechádzame popri odbočke na Zejmarskú roklinu, ktorú naši turisti – Vertepáci prešli v stredu. Ideme ďalej lesnou cestou značenou cyklotrasou na križovatku Chotárna dolka, odtiaľ vpravo popri potoku a Havraniou dolinou schádzame do Mlynkov. Tu po krátkej zastávke odbočujeme na hlavnej ceste vľavo a Hnileckou cyklomagistrálou pokračujeme ďalej. Popri železničnej trati už mimo hlavnej cesty prechádzame Rakovec, Sykavku a dostávame sa do Hnilca. Medzi osadami ideme lesnou cestou, po osadách asfaltom. V Hnilci prejdeme popod železničný most, keďže tu nie je žiadna reštaurácia, rozhodujeme sa pokračovať cyklomagistrálou do Nálepkova. Stále je pod mrakom, ale neprší. A trasa je úžasná, väčšinou asfalt, alebo stará, už časom poznačená asfaltka. Trasa vedie popri rieke Hnilec, často ideme hneď popri vode. Z druhej strany vedie železnica. Medzi osadami Delava a Peklisko prechádzame popod trať a vzdiaľujeme sa tak toku rieky. Keďže ideme dole, 15 kilometrov prejdeme rýchlo, ale pred osadou Tretí Hámor, ako sa dostaneme na hlavnú cestu, začína pršať. Intenzívnosť hustého mrholenia sa zväčšuje. Našťastie po príchode do Nálepkova všetko ustálo. Hľadáme nejakú reštauráciu, aby sme si dali obed, ale márne. Obchod Jednota to istí, nakupujeme potraviny a plánujem ďalšiu cestu t.j. návrat do Stratenej. Výber je jasný, vlakom. Ideme teda na železničnú stanicu a čakáme na vlak. Ten prichádza aj s vozňom pre bicykle. Sprievodkyňa otvára široké dvere a my nakládame bicykle a ideme do kupečka. Po desiatich či pätnástich minútach vystupujeme v Stratenej. Prešli sme okolo 50km, trasa bola úžasná, vrelo doporučujem, hlavne cyklomagistrála nemá chybu. Možno niekedy si ju dáme celú z Dediniek až do Margecian čo je okolo 70km. Večer opekáme a robíme si spoločenské posedenie na chate dlho do noci.

Štvrtý deň začína hneď od rána dažďom, takže naše plány kompletne korigujeme. Toto bude len opis činnosti. Okolo desiatej ide Edo odviesť Peťa a Viťa k Dobšinskej ľadovej jaskyni. Odtiaľ sa turistickým chodníkom vracajú do Stratenej, Edo po návrate sa vydáva na turistiku zo Stratenej. Ďoďo ostáva na chate a ja idem na bicykel za mierneho mrholenia pozrieť Stratenský kaňon, j. j. cestu okolo tunela. Veľmi pekná aj pešia prechádzka s informačnými tabuľami s históriou stavby cesty aj tunela. Dážď úplne ustál, tak sa rozhodujem a vydávam na zdolanie Dobšinského kopca, ktorý je známy pretekmi automobilov do vrchu. Časť trasy kopca os Stratenej som išiel deň pred tým, ale vrchol je o niečo ďalej. V priestore cieľa si fotím reklamný panel a výhľady na Dobšinú. Spúšťam sa serpentínami a krásnym zjazdom do Dobšinej. Míňam centrum a idem bočnou uličkou ďalej. Prichádzam až k vodnej nádrži asi 2km pod Dobšinou. Aj tu urobím pár fotiek a vraciam sa späť. Cestou za Dobšinou opäť mierne mrholí, našťastie len pár minút. Stúpanie hore je kvalitné, dávam si riadne do tela. Tesne pred vrcholom mám telefonát s Ďoďom a Edom. Konečne zdolávam vrchol, odpočívam až na odpočívadle za vrcholom a kochám sa s horalkou pohľadom na Palcmanskú Mašu. V Stratenej stretávam Ďoďa s Renátou na prechádzke, pri chate akurát došli Peťo s Viťom, Edo je ešte na turistickom chodníku. Nakoniec Peťo po večeri išiel sa povoziť po okolí a Edo po návrate zobral bicykel a tiež išiel zdolať Dobšinský kopec, dobre som ho navnadil. Takže aj štvrtý deň bol cyklo, hoci s nejakým obmedzením. Večer ešte opekáme a míňame posledné zásoby, keďže zajtra ráno už odchádzame domov, turisti idú o niečo neskôr. Cykloturistika v Stratenej sa vydarila, aj keď počasie mohlo byť o niečo lepšie. Ale nakoniec prešli sme všetky plánované trasy, niečo bolo v skrátenej verzii. Hlavne že vyšla Kráľova hoľa, hlavný cieľ akcie. Správne sme si to naplánovali hneď na úvod, kedy bolo dobré počasie. Bola to vydarená akcia ako pre nás piatich cykloturistov z Balturs-u, tak pre sedemnásť turistov TK Vertepy.