CYKLOTÚRA ST. ĽUBOVŇA - LITMANOVÁ 24.7.2022

TRASA :  ST. ĽUBOVŇA - JARABINA - LITMANOVÁ - HRANICA  - JAWORKI - LITMANOVÁ - HORA ZVIR - ĽUBOVNIANSKÝ HRAD - ST. ĽUBOVŇA - 50km, nastúpaných cez 1300m

ÚČASTNÍCI : MIRKA, VIŤO a LAĎO

ČAS : 7hod.  -  pohodové tempo, asfaltová cesta, lesná cesta, cyklotrasy

Na cyklotrasu do Litmanovej sa vydávame v trojici, takže bicykle idú na guľový nosič za fordom. Vyrážam o 6:40, v Krásnom Brode beriem Viťa a v Stropkove Mirku. Cestou pred Malou Poľanou sa mi stala nepríjemná vec a to, že sa za jazdy vyklopil nosič s bicyklami. Došlo len k miernemu poškrabaniu tiahla vyklápania. Na budúce už budem zaklapnutie stojanu lepšie kontrolovať. Rovnako som zistil, že aj kábel k zadným svetlám je porušený, ale nebolo to následkom náhleho vyklopenia nosiče, skor neopatrným vyklápaním a zaklápaním v minutosti. Preto v Strokove Mirkina nakládka trvala o čosi dlhšie, lebo káble bolo potrebné opraviť. Keďže pásku nosím v aute a nožík so sebou, oprava nebola až taká náročná. Aj tu si v búdúcnosti budem dávať väčší pozor na kábel. Mirka nám pritom zobrala kávu, takže cesta do Starej Ľubovne ubehla v pohode aj so stálou kontrolou bajkov v spätnom zrkadle. Zaparkovali sme pri nákupom centre pod hlavnou cestou. Vybaľujeme bicykle, balime veci na cestu a o 9:45 vyrážame cez kruháč na Poprad. Trocha fúka vietor, ale nič hrozné. Po asi kilometri za Ľubovňou pri predajni karavanov vľavo od cesty, my odbočíme vpravo asfaltovo-panelovou a neskôr šotolinovou cestou. Po asi 350-tich metroch prichádzame k veľkému rybníku, ten od hlanej cesty nie je vidieť. Preto toto zákutie vyzerá čarokrásne, okolo je nemálo rybárov, ideme po pravej strane rybníka asi do troch štvrtín a odbočíme vpravo spevnenou poľnou cestou do kopca. Cyklotrasa nás ďalej vedie stromoradím, to znamená, že ide o asi starú historickú cestu. Ňou sa dostaneme vpravo za križovatkou až na koniec Jarabiny na hlavnú cestu do Litmanovej. Po ceste nás už míňa veľké množstvo osobných aut, ktoré mieria na známe pútnicke miesto, horu Zvir za Litmanovou. Aj my tam mierime, ale najprv obdivujeme prírodu vpravo od cesty, rôzne skalné výčnelky, vic či menej zarastené kríkmi. Po príchode do dediny ideme vpravo popri potoku, aj tu je niekoľko zákutí so skalnou scenériou, pekné drevenice a veľa dvojgeneračných domov. Došli sme opäť na hlanú cestu, ale tu len prejdeme na druhú stranu, aby sme sa vľavo šotolinovou cestou okolo lyžiarského strediska vydali na hranicu. Ideme za prvým dnešným cieľom nášho cykloputovania. Časť cesty asi dvesto metrov tlačím bicykel, lebo som zistil, že vpredu neviem prehodiť na najmenší prevodník. Cestou ma obchádza chlapík na štvorkolke, núka mi lano na vytahnutie hore. Poďakujem, ale odmietnem, veď po pár desiatkach metrov opäť nasadám a ťaham hore. Všetci traja sa dostaneme do sedla Rozdiel na hranici s pätníkom 71/6, ale ešte nás čaká stúpanie po hranici vpravo kde je tiež turistická križovatka Sedlo Rozdiel s 862m n.m. Čudné mi je to, že ide o sedlo na kopci, ale čo už. Je vidieť odtiaľ aj Tri koruny v Pieninách. Z Rozdielu schádzame vľavo na poľskú stranu k prírodnej rezervácii Biala Woda až do Jaworkov. Zjazd z hranice je poľnou cestou krkolomný, ale zišli sme. Ideme spevnenou cestou, na začiatku Bialej Wody odbočíme vľavo k Baczovke, možno kúpime nejaký ovčí syr, či oštiepky. Bača sa akosi k predaju za eura nemal, akoby ani nebol Poliak. Asfaltka nás vedie dole krásnou skalnou „tiesňavou“, skaly popri ceste vľavo aj vpravo, míňame aj pekný vodopád, míňame aj veľa turistov, hlavne rodičov s deťmi, ale aj cykloturistov. V nedeľu to tu proste žije. A už sú tu Jaworki, zastavíme sa hneď na začiatku pri bufete vpravo od cesty. Platiť je možné kartou, Viťo berie po pivku a Mirke niečo s citrónom, Mirka išla zas nám kúpiť magnetky. Posedíme asi 15-20 minút a vraciame sa späť na hranicu. Hore ideme čiastočne inou cestou, ako sme schádzali. Cyklotrasa nás vedie najprv serpentinovo, ale potom už rovno hore až na hranicu. A my sme to dali v sedle svojích tátošov či cyklošov, vlastne bajkov. Pozdravíme sa novodobo päsťami, že sme tých 862m n.m. zvládli, veď nie sme žiadne béčka. A ja s prevodom 2:1, ľahší už nebol. Do Litmanovej máme zaslúžený oddýchový zjazd, musíme však byť stále v strehu, lebo cesta nie je ideálne rovná a je šotolinová. V Litmanovej ideme vľavo na horu Zvir, druhý to dnešný cieľ, čaká nás viac ako 3,5 kilometra stúpania úzkou asfaltkou, ešte že vodiči boli ohľaduplní. Na pútnice miesto prichádzame po štrnástej hodine. Omša je v prvej polovici, prispievame do zvončeka a ideme tiež prispieť do predajne suvenírov a potom k prameňu sv. Jána Krstiteľa. Naberáme vodu, trocha meditujeme aj sa na pár minút účastníme na omši. Ešte raz zastávka pri suveníroch a po pol hodinke opúšťame Zvir a asi po 2,5 kilometri odbočíme vľavo na lesnú cestu, ktorou musíme bicykle tlačiť asi pol kilometra kvôli veľkým výmoľom, ale aj kvôli strmosti tejto lesnej cesty. Ale ide o cyklotrasu, asi ani z hora by som ju nezjazdil. Po strmine oddychujeme, zajedli sme si svoj proviant a ideme ďalej už hore-dole, ale dá sa to už jazdiť. Žltou turistickou značkou vychádzale z lesa na pole, odkiaľ je vidieť Tatry, sú trocha v opare, ale sú to Tatry. Z prvej lúky schádzame dole, aby sme ďalšou cestou po lúke vystúpali na Čierťaž 829m n.m., odtiaľ sme zišli na hlavnú cestu z Ľubovne do Mníška nad Popradom. Ideme vpravo na Ľubovňu, aby sme po dvoch kilometroch odbočili vľavo na cyklotrasu, ktorou lesom sme sa dostali až na Zámockú ulicu a ňou sme vystúpali k Ľubovnianskému hradu, poslednému cieľu dnešného cykloputovania. Mirka sa ponúkla, že ostane pri bicykloch, lebo na hrade už bola. Viťo a ja ideme dnu, pozrieť si tento dobre známy hrad. Obaja sme tu prvý krát, po zakúpení vstupeniek nám sprievodkiňa podala plán hradu a prehliadky a vysvetlila, ako a kade sa pohybovať. Najprv sa zapíšeme do knihy návštev, škda že pečiatka ostala na bicykli. Viac ako hodinu sme sa prechádzali hradom, boli sme vo veži aj v pivných pivniciach, na nádvorí aj na zábavnom programe hlavne pre deti, pri sokoloch a hradbách, či na nich. Prehliadka stála za to, jednoznačne doporučujem. Konečne spoločné foto pri bráne a potom už len zjazd k autu. Ale ešte aj odtiaľ z podhradia magnetky hradu pre mňa a Viťa. Prehliadku skanzenu sme nechali na budúce. Hádam tu ešte niekedy prídeme. Po siedmej odchádzme domov, zastavíme sa pred Lenártovom na motoreste, aby sme dali niečo zjesť. Cesnačka a pizza pre nás dvoch, Mirka si po cesnačke dala šalát s mozarellou. Domov prichádzam po pol jedenástej s vykládkou v Stropkove pred desiatou a potom v Krásnom Brode pred pol jedenástou. Cykloturistika okolo Ľutiny bola super, prešli sme asi 50 kilometrov a nastúpali sme cez 1300m. Asi sa tu ešte niekedy vrátime.