Cykloturistika Ľutina-Livov a dva hrady 29.5.2022

TRASA  :  PEČOVSKÁ NOVÁ VES-ĽUTINA-OLEJNIKOV-ČERGOV-LIVOV-LIVOVSKÁ HUTA-ČERGOV-LÚČKA-KAMENICA-LIPANY-PEČOVSKÁ NOVÁ VES -58 km

ÚČASTNÍCI : JANA, MIRKA, EDO a LAĎO

ČAS : 8 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová cesta, lesná cesta, poľná cesta, tutistický chodník , 20% cyklotrasy mimo asfaltu

Aj táto cykloturistika bola plánovaná  v rokoch Covidu, ale vyšlo to až teraz. Najprv to vyzeralo na trojicu a to Jana, Mirka a ja, ale Edo nesklamal. Prišiel za nami dodatočne z Vranova a s požičaným bicyklom. Bicykle sa teraz viezli nie vo vozíku, ale na nosiči na ťažnom. Parkujeme v Pečovskej Novej Vsi. Odtiaľ ideme do Ľutini, ktorá je známym pútnickým miestom gréckokatolíkov. Bazilika minor je zvnútra nádherná, okolie zvádza k meditácii, nad bazilikou sú na terasách makety drevených kostolíkov ako z východného Slovenska, tak niekoľko z Ukrajiny a Poľska. Sú urobené v mierke 1:10. Na kopci nad bazilikou a nad „miniskanzenom drevených kostolíkov“ je novopostavený drevený chrám svätej rodiny.  V bazilike sa začalo prvé sväté prijímanie a my odchádzame k Ľutinskej hore. Aj tu prebieha omša, my ale ideme okolo po žltej turistickej značke k Hanigovskému hradu.  Stúpame hore poľnou cestou, po asi pol kilometri prichádzame k lesíku. Navrhujem dievčatám, aby nechali bicykle v lese, čo aj urobia, je šliapem ďalej oni idú za mnou pešo. Pri ostrom stúpaní v lese už tlačím aj ja asi 100m. Pokračujem ďalej a po prechode lesíka vychádzam na lúku, odkiaľ vpravo je vidieť zrúcaninu hradu a to stenu s lešením, prichádzajú aj dievčatá a spolu už ideme k zrúcanine.  Hrad je z konca 14-tého storočia prestavaný ako Nový hrad. V roku 1556 bol hrad dobytý a vypálený cisárskymi vojskami, odvtedy sa neobnovil. V rokoch 2011-2017 bola zrekonštruovaná brána a zakonzervovaný obranný múr. Na hrade stále čiastočne prebieha obnova. Edo sa ozýva, že ide oproti nám po žltej. Ako schádzame z hradu, z lesíka sa objavuje Edo, ešte pár fotiek a privítanie a už schádzame dole do Ľutiny. Zastavíme sa ešte pri bohoslužobnom areáli  pri kaplnke Zosnutia presvätej Bohorodičky, kde sa v 50-tich rokoch 19. storočia zjavil svätý Mikuláš Zuzane Feketeovej.  Preto je tu pútnické miesto. Z Ľutiny pokračujeme ďalej do Olejníkova. Krátka zastávka pri smerovníku v Majdane  - 540m n.m., odtiaľ ideme lesnou asfaltkou do sedla Priehyby – 815m n.m., cestou pri stúpaní si dáme prestávku pri prameni  Jána Pavla II. . Prichádzame do sedla Priehyby v pohorí Čergov, dávame dlhšiu prestávku aj na jedlo aj na oddych. Parádnou asfaltkou lesom schádzame na Bardejovskú stranu do Livova. Odtiaľ vľavo opäť hode do Livovskej Huty 660m n.m..  Pri kostole ideme vľavo lesnou asfaltkou opäť na hrebeň Čergova. Prekračujeme závoru s upozornením na prasací mor, po asi 500m predchádza asfaltka do spevnenej zvážnice. Ňou už posledný kilometer tlačíme  bicykle až do sedla Ždiare 972m n.m., bola to riadna fuška, ale sme už hore. Odtiaľ ideme turistickým chodníkom žltou značkou, je to krkolomné. Asi 95% cesty idem na bicykli, ostatní idú radšej pešo popri bicykloch, občas aj na nich. Asi po pol hodine prichádzame na lesnú asfaltku a ňou schádzame do Lúčky. Odbočujeme k ceste vedúcej ku Kamenickému hradu, ale keďže treba opäť stúpať a dosť strmo ku kopcu nad ktorým teraz šantia paraglajdisti, vraciame sa späť a hľadáme lepšiu cestu do Kamenice k hradu. Prejdeme spevnenou spojnicou ku Kamenici, obchádzame hradný kopec, ale stúpanie hore nás aj tak neminie. Tlačíme bicykle poľnou cestou hore krížovou cestou a okolo rybníka prichádzame pod zrúcaninu hradu k severnej bašte. Tu nechávame bicykle a ideme na hradný hrebeň-dvojkopec Kamenického hradu z roku 1306, bol dobitý v roku 1556 a od vtedy chátra. V účastnosti aj tu prebieha obnova a na hrad sa vracia život, minimálne ten turistický. Dáme si pár fotiek, jednu spoločnú, ale aj separé.  Poľom schádzame do  Kamenice, odtiaľ cyklochodníkom  do Lipan, ďalej už po hlavnej ceste ťaháme až do Pečovskej. Lúčime sa s Edom, balíme bicykle na nosič a ideme domov. Cestou sa zastavíme na motoreste Jami navečerať sa. Hodnotíme dnešný deň a cyklotúru ako náročnú, ale s peknými a nezabudnuteľnými zážitkami.  Od hradov si na istý čas určite dáme pokoj, ako usúdila Jana. Prešli sme zhruba 58km a nastúpali sme asi 1560m. Jednoznačne to stálo za to, ďakujem dievčatám Mirke, Janke ale aj Edovi, že sa zúčastnili tohto cykloturistického a z časti aj turistického putovania Ľutina - Livov a dva hrady.