Cykloturistika Slovinky, Poráč, Krompachy 22.5.2023

TRASA  :  SLOVINKY-PORÁČ-MATEJOVCE-MARKUŠOVCE-OLCNAVA-SPIŠSKÉ VLACHY-KROMPACHY-SLOVINKY -60 km

ÚČASTNÍCI : JANA, MIRKA, VIŤO, PEŤO a LAĎO

ČAS : 7 hod.  -  pohodové tempo, asfaltová cesta, lesná cesta, poľná cesta , 80% cyklotrasy mimo asfaltu

Cyklistiku v okolí Krompách som plánoval už dva roky, ale kvôli Covidu sa neuskutočnila. O to viac som sa tešil teraz, keď sme sa konečne dostali do týchto končín Slovenska. Na akciu sme sa vybrali z ML traja, Janka, Peťo a ja. V Krásnom Brode berieme Viťa, ktorý ide s nami po prvý krát. V Stropkove k nám pribudne Mirka, takže v pätici ideme na to. Autom prichádzame cez Krompachy do Sloviniek. Parkujeme na parkovisku pri kostole. Skladáme bicykle z vozíka a vydávame sa cyklotrasou Poráčskou dolinou do Poráča. Pár krát prechádzame potokom, cesta je pre bicykle ako stvorená. Je to stará asfaltka, alebo spevnená cesta. Na konci dolini prichádzame k stredisku Poráč Park. Je tu hotel, lyžiarský vlek, reštaurácia, pár viacúčelových ihrísk. Ale aj jazero a banský skanzen pri štôlni Pavol. Odtiaľ ešte máme náročne stúpanie do dediny. Poráč sa nachádza 760 m n.m. , odtiaľ viac – menej už len dole. Ideme opäť cyklotrasou do Matejoviec, najprv trochu tápäme poľom hore-dole, ale nájdeme správnu cestu ďalej. Núkajú sa nám krásne pohľady na Kráľovú hoľu, Vysoké Tatry a pod., niečo úžasné. Po lesných cestách sa dostávame do Matejoviec, a asfaltkou popri železnici ideme do Markušoviec. Tu sa v centre nachádza krásny Markušovský kašieľ, kde je múzeum nábytku. Popri ňom cez udržiavaný park sa dostávame do jeho zadnej časti, kde sa nachádza letohrádok Dardanely. Tu sa nachádza múzeum klávesových nástrojov. Múzea nenavštevujeme, ale zato si dáme pivko a kávu v neďalekom bufete a niečo pod zub. Z parku odchádzame späť a potom žltou turistickou značkou poľnou cestou k Markušovskému skalnému hríbu. Viťo zostal pri bicykloch, zatiaľ čo my čtyria ideme do kopca pozrieť a vyfotiť skalný hríb. Odtiaľ ideme ďalej po žltej do Matejoviec a ďalej cyklotrasou na Chrásť nad Hornádom popri vodopáde Šikľavá skala. Odtiaľ cez Vítkovce a Olcnavu cyklotrasou k rybníkom Za horou. Najprv je menší po pravej strane cesty. Tu odpočívame a dopĺňame kalórie. Ešte ďalšia prestávka nad druhým rybníkom ZAHURAWOOD vľavo od cesty, asfaltkou schádzame k železničnej trati. Tu sa rozhodujeme, že pokračujeme ďalej po ceste na Spišské Vlachy, robím niekoľko záberov na kruhovom objazde a potom po hlanvej ceste do Krompách. Tento úsek idem s Viťom, čo to dá. Hlavná cesta je rušná, s veľkou premávkou. V Krompachoch nechávam Viťa, aby počkal ostatných a idem sám do Sloviniek, kde nakládam bicykel a vraciam sa za ostatnými. Pri Lidli nakádame bicykle a ešte sa vraciame späť do mesta, aby sme si dali večeru. To sa nám aj darí, aj keď je to pizza, presnejšie štyri, aby jedna bola zdarma, ako akcia. Odchádzame po siedmej a domov prichádzame po deviatej. Máme za sebou peknú cykloturistiku po južnom Spiši, zväčša po cyklotrasách mimo asfaltových ciest prvej či druhej triedy. Najkrajšia z trás bola asi 9 kilometrová Poráčska dolina, Markušovský kaštieľ, letohrádok Dardanely, Markušovský skalný hríb, ale aj úsek okolo Šikľavej skaly a rydníky Za horou. Dievčatá zvládli trasu obdivuhodne. Klobúk dole. Viťo s Peťom sa držali tiež statočne, hoci Peťo s odretým kolenom to mal trocha náročnejšie. Vrelo doporučujem prejsť tieto miesta južným Spišom, ale aj ďalšie trasy.